گوش‌ها را باید شست جور دیگری باید شنید/ آثار همایون خرم چیز از چهلستون و تخت جمشید کم ندارند

مجید ناظم‌پور معتقد است که آثار همایون خرم هیچ چیز از چهلستون و تخت جمشید کم ندارند و به همان اندازه با اهمیتند؛ پس باید نگران فراموشی این آثار باشیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی تلکسیران، ششمین جشنواره «نوای خرم» که از رویدادهای معتبر حوزه موسیقی در بخش خصوصی است و متولی آن بردیا صدرنوری است، این روزها به دبیری ناصر ایزدی و همراهی خانواده زنده‌یاد همایون خرم در حال برگزاری است و به خوانندگان، نوازندگان و گروه‌های کودک و نوجوان زیر 18 سال اختصاص دارد.

فریدون شهبازیان، میلاد کیایی، افلیا پرتو، وارطان ساهاکیان، علی جهاندار، مظفر شفیعی، پری ملکی، معصومه مهرعلی، بهناز ذاکری، مزدا انصاری، پویان آزاده، رضا مهدوی، علی‌رضا چراغچی، بابک شهرکی، محمدرضا فیاض، حامد ابراهیمی، مجید ناظم‌پور، مجید واصفی و حسین فاضل اعضای هیئت داوران ششمین جشنواره موسیقی نوای خرمند.

مجید ناظم‌پور (پژوهشگر، آهنگساز، ردیف‌دان و نوازنده بربط) از اهمیت جشنواره «نوای خرم» و لزوم پرداختن به موسیقی کودک و نوجوان گفت و به تشریح جزییات مربوط به آن پرداخت.

مجید ناظم‌پور درباره سابقه حضورش در جشنواره نوای خرم به عنوان داور گفت: سال دوم است که به عنوان داور با جشنواره نوای خرم همکاری  می‌کنم. اما حتی سال‌هایی که در این رویداد حضور نداشته‌ام از دور آن را دنبال کرده‌ام و بر همین اساس می‌توانم بگویم که جشنواره به خوبی در حال رشد است.

ناظم‌پور افزود: سطح کیفی جشنواره هر سال بالاتر می‌رود و در این فرصت لازم می‌دانم از دست‌اندرکاران آن تشکر کنم که با وسواس و دقت بسیار به این رویداد و بخش‌های مختلف آن می‌پردازند و نسبت به آن نظارت درست و ویژه‌ای دارند.

این آهنگساز و نوازنده درباره مشکلات کلی جشنواره‌های موسیقی کشور، توضیح داد: مشکلی که جشنواره نوای خرم و دیگر رویدادهای موسیقی‌محور با آن روبرویند، عدم یکسانی در شیوه‌های آموزش و مدل‌های مختلف آن است که بچه‌ها در سراسر کشور با آن مواجهند. این مسئله از جشنواره‌ها انرژی بسیاری می‌گیرد و عوامل و برگزارکنندگان برای حل آن تلاش بیشتری می‌کنند. از سویی این عدم انسجام و شفافیت در بخش آموزش، قضاوت داوران را به کاری دشوار بدل می‌کند زیرا باعث می‌شود اعضای هیئت داوران با سلایق مختلف مواجه باشند.

مجید ناظم‌پور درباره نقاط قوت جشنواره نوای خرم نیز گفت: یکی از نقاط قوت جشنواره نوای خرم این است که  آثار فاخر بزرگان موسیقی را دوباره به گوش نسل‌های جدید می‌رساند و فرصت خوبی است تا مردم موسیقی فاخر و جدی را که شاید کمتر به گوش نسل‌های بعد رسیده است، بشنوند و برای آن‌ آثار و تولیدکنندگانشان اهمیت قائل شوند. این رویه تبلیغی است بر اینکه گوش‌ها را باید شست و جور دیگر باید شنید.

ناظم‌پور در پاسخ به این سؤال که کشورها و فستیوال‌های موسیقی‌محور آنها تا چه حد به آثار قدما و گذشتگان توجه دارند، گفت: در تمام دنیا فستیوال‌ها و رویدادهایی وجود دارد که طی آنها به طور مرتب و منظم موسیقی دوره‌های قبل و نسل‌های پیشین مورد توجه قرار می‌گیرد و متولیان به این وسیله آثار با ارزش را به یاد مردم و مخاطبان می‌آورند و اینگونه است که آثار فاخر آن ممالک فراموش نمی‌شود.

مجید ناظم‌پور در ادامه گفت: خیلی خوشحالم که به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران با جشنواره نوای خرم همکاری می‌کنم و می‌توانم بگویم این اولین‌بار است که چنین رویداد موثری را شاهدم. از طرفی همیشه این ترس وجود داشته میراث فرهنگی ما که همان موسیقی فاخر قدمای ما است فراموش شود و وجود رویدادهای اینچنین از این اتفاق تلخ جلوگیری خواهد کرد.

مجید ناظم‌پور در پایان گفت: بی شک آثار استاد همایون خرم هیچ چیز از چهلستون و تخت جمشید کم ندارند و به همان اندازه با اهمیتند. همانطور که برای میراث تاریخی خود نگرانیم باید نگران این باشیم که آثار با ارزش موسیقایی ما به فراموشی سپرده نشوند.

ششمین دوره جشنواره و جایزه همایون خرم به مدیریت بردیا صدرنوری، دبیری ناصر ایزدی و حمایت خانواده زنده‌یاد همایون خرم با همکاری دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از روز پنجشنبه 30 آبان ماه آغاز شده است و تا روز جمعه 15 آذرماه ادامه دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 4470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =