گوش به زنگگوش به زنگ

گروه خبری فرهنگی هنری

سمفونی استخوان‌های شکسته | هرچه از Mortal Kombat 11 می‌دانیم

معرفی مورتال کامبت 11 یکی از بزرگ ترین سورپرایزهای سال پیش بود؛ درست در وقتی که همه سرگرم بهترین های سال 2018 بودند، اولین تریلر بازی نمایش داده شد و گیمرهایی که شدیداً مشغول بحث و جدل بر سر این بودند که Red Dead Redemption 2 بهتر است یا God of War، مجبور شدند برای چند دقیقه ای دست از دعوا بردارند و به این بازی توجه کنند. برای من و خیلی های دیگر، حساب مورتال کامبت از همه ی بازی های مبارزه ای دیگر جداست. نه تنها این، بلکه کمتر کسی را از قدیمی تر ها می شناسم که وقتی صحبت از نوستالژی می آید، در کنار Streets of Rage، ماریو و سونیک، حرفی از مورتال کامبت به میان نیاورند، بالاخره این واقعیت که مورتال کامبت جدید، یازدهمین شماره ی این بازی است به خودی خود گویای موفقیت و محبوبیت این شاهکار بی بدیل صنعت بازی هاست. مدت خیلی زیادی به عرضه ی بازی نمانده و بعید هم هست که تاریخ تعیین شده تاخیر بخورد. بنابراین سازندگان در این فاصله ی نه چندان زیاد بین معرفی و عرضه ی بازی، بدون معطلی مشغول معرفی کاراکترها و مکانیزم های گیم پلی اند و ساعاتی پیش شخصیت D’vorah هم به عنوان دهمین مبارز به جمع ده مبارز دیگر پیوست. ما هم در تیم گیمفا دیدیم چه از این بهتر که حالا که تنور بازی داغ است، مقاله ای در این باره بنویسیم و کمی با هم پیرامون بازی گپ بزنیم. در ادامه ی مقاله، با من همراه باشید!

راند یازدهم.

داستان مورتال کامبت 11 بعد از وقایع شماره ی قبل اتفاق می افتد، اگر به خاطر داشته باشید شینوک (Shinnok) در بازی قبل شکست خورد و اکنون رِیدن (Raiden) قصد دارد تا از با کشتن همه ی دشمنان از Earthrealm دفاع کند، اما زنی به نام کرونیکا (Kronika) که هنوز چیز خیلی زیادی درباره ی او نمی دانیم، قصد دارد با کشتن Raiden و هر کس دیگر که قصد دارد جلوی او بایستد، نظم را به جهان برگرداند و در این راه حاضر است به هر کاری دست بزند. تنها اطلاعاتی که از این زن مرموز داریم این است که به او لقب «نگهبان زمان» یا The Keeper of Time را داده اند و او اولین باس مونث کل سری خواهد بود. همچنین آن طور که از لقبش بر می آید، احتمالاً حرکات ویژه ی او و همچنین کانسپت کلی کاراکترش به کنترل زمان مربوط خواهد بود.

از کرونیکا چیز زیادی نمی دانیم، ولی چیزی تو این مایه هاست!

ویدیوهایی که تا به حال از بازی منتشر شده، تمرکز ویژه ای روی کاراکترهای بازی داشته اند و در مورد مکانیزم گیم پلی کمتر صحبت شده، اما از همان شکل و شمایل کلی مبارزات می توان اطلاعاتی را استخراج کرد. اول اینکه نوار استامینا از بازی برداشته شده. در شماره ی قبل، زیر نوار سلامت کاراکتر شما، یک نوار استامینا هم بود که هنگام انجام کارهایی مثل Dash کردن، از میزان این نوار کاسته می شد. در واقع همیشه باید چشمتان به استامینای حریف بود تا وقتی تمام شد، کمبوهای بی امان و سرعتی خود را با خیال راحت روی آن ها پیاده کنید. دو حالت دارد، یا اینکه چون بازی در مراحل ساخت خود قرار دارد هنوز این نوار به آن اضافه نشده و در نسخه ی اصلی باید منتظر آن باشیم، یا اینکه سازندگان یازدهمین مورتال کامبت این بار به کل قید استامینا را زده اند تا بازی کمی آسان تر یا به اصطلاح Beginner Friendly تر شود.

از تغییرات واضح اعمال شده در این قسمت، آمدن مکانیزمی به نام Fatal Blow است. Fatal Blow این طور است که وقتی نوار سلامت شما زیر 30 درصد است، می توانید از این قابلیت استفاده کنید تا به بازی برگردید. خیلی از طرفداران بازی اعتراض کرده اند که این مکانیزم مال مورتال کامبت نیست و از بازی هایی مثل Tekken قرض گرفته شده ولی واقعاً این کار به خودی خود خیلی هم فکر بدی نبوده، فقط به جز Fatal Blow، مکانیزم جدیدی به نام Krushing Blow هم به بازی اضافه شده که ترکیب این دو با هم شاید کمی از ریتم سریع بازی بکاهد. اگر می پرسید چرا، باید بگویم چون هر دوی این حرکات ماهیتی سینمایی دارند. درست است که قطعه های کوتاه سینماتیک در مورتال کامبت همیشه خلاقانه، بی رحمانه و زیبا کار شده اند، اما معمولاً بعد از اینکه این قطعات سینمایی (شامل X-Rayها، Fatalityها و کُری خواندن کاراکترها) را چندین بار دیدید، فقط می خواهید به ریتم اصلی بازی برگردید و زودتر کار حریف خود را تمام کنید، بنابراین شاید (تاکید می کنم شاید!) این موضوع در نسخه ی نهایی بتواند کمی صدای طرفداران قدیمی تر را در بیاورد.

Fatal Blow از نظر انیمیشن، همان راه X-Ray را می رود، اما از نظر مکانیزم فرق دارد.

Krushing Blow به نوعی جایگزین Crush Counters شده است و در طول مسابقه فقط یک بار اجازه ی استفاده از آن را دارید. دقت کنید که در طول «راند» نه، در طول مسابقه. پس باید آن را به خوبی زمان بندی کنید. چیزی که در مورد Krushing Blow جالب است، این است که در هر کاراکتر به شیوه ای متفاوت اتفاق می افتد. حالا اینکه کاراکترهای مختلف چگونه از این فن استفاده می کنند، اطلاعاتی نیست که هنوز کاملاً بدانیم، اما این را می دانیم که Krushing Blow مقدار قابل توجهی از سلامت طرف مقابل را کم می کند. به نوعی این فن شبیه به یک X-Ray نصفه و نیمه است! به نظر می رسد دیگر چیزی به نام X-Ray که به نوعی هویت سری مورتال کامبت بود دیگر در شماره ی یازدهم وجود ندارد و سازندگان این دو مکانیزم گفته شده را جای X-Ray به بازی اضافه کرده اند که باید منتظر ماند و دید چطور کار خواهند کرد. در شماره ی پیشین تعامل با محیط کمی بیشتر معنا گرفته بود، در این شماره باز هم روی این موضوع بیشتر کار شده و کاراکترهای بازی چیزی را در محیط بدون استفاده نمی گذارند!

Krushing Blow در انیمیشن کوتاه تری نسبت به Fatal Blow صورت می گیرد، اما جان بسیار زیادی از حریف کم می کند.

اما به عنوان اصلی ترین بخش این مقاله، بپردازیم به کاراکترهای معرفی شده تا الآن. به نظر می رسد سازندگان قصد دارند ترکیب بسیار داینامیکی از کاراکترهای کلاسیک، کاراکترهای کمی جدیدتر که در شماره های پیشین توجه بازیبازان را جلب کرده بودند و کاراکترهای جدیدتری که آن ها را در شماره های پیشین ندیدیم ولی کاریزماتیک به نظر می رسند، ارائه کنند. در نسخه ی نهایی که به بازار ارائه خواهد شد، بازی 25 کاراکتر در منوی کاراکترهای اصلی خود خواهد داشت که تا امروز نام 10 تای آن ها فاش شده است. 10 نفری که ترکیب عجیبی هستند و باید دید Netherrealm Studios قصد دارد چه تیپ داستانی را با این کاراکترها تعریف کند. کمی بیشتر با تعدادی از این مبارزها آشنا شویم:

 Scorpion

این نینجای زرد و سیاه پوش به نوعی به هویت سری مورتال کامبت تبدیل شده. همانطور که Tekken بدون جین کازاما و Street Fighter بدون ریو، دیگر اسمشان Tekken و Street Fighter نیست، مورتال کامبت هم بدون اسکورپیون دیگر نام مورتال کامبت را یدک نمی کشد. طبیعتاً با این اوصاف، او یکی از اولین کاراکترهای معرفی شده در تریلر بازی بود. اسکورپیون با زنجیر و فنون آتش محور خودش برگشته و با به اینجا می توان گفت که لذت بخش ترین Fatality مال او بوده است. به نظر می رسد که فنونی که او در هنگام اجراهای آن ها از زنجیرهای خود استفاده می کند در این شماره بیشتر شده و در کنار آن، نواری هم به گوشه ی پایین صفحه اضافه شده که به نوعی برای استفاده از این ضربات محدودیت ایجاد می کند، حالا باید منتظر بود و دید این مکانیزم دقیقاً قرار است چگونه بازی را تحت تاثیر قرار دهد.

پای ثابت مورتال کامبت.

Sub-Zero

نینجای آبی پوش و به نوعی حریف اصلی اسکورپیون در تمام سری های مورتال کامبت Sub-Zero است. اگر Scorpion آتش باشد او یخ است. Sub-Zero از محبوب ترین کاراکترهای طرفداران این سری است و در مورتال کامبت 11 هم حضور دارد. در واقع همان قدر که مورتال کامبت بدون اسکورپیون بی مزه می شود، خود اسکورپیون هم بدون ساب زیرو معنا ندارد. جیزی که توجه من را به خود جلب کرد، شکل و شمایل متفاوت Sub-Zero در شماره ی یازدهم است. حتی در یک از لباس های خود، او کلاه نینجایی (!) خود را بر سر ندارد و می توانید موهای جوگندمی او را ببینید. باید دید که نقش او در مورتال کامبت 11 چیست، چرا که نویسندگان داستان مورتال کامبت معمولاً خوب بلدند برای کاراکترهای خود جایی در بازی پیدا کنند که حضور آن ها کاملاً توجیه شود.

سلطان یخ!

Geras

از شخصیت های جدید اضافه شده به بازی Geras است که به نوعی توجه همه را به خود جلب کرد. Geras از افراد اصلی آنتاگونیست داستان، یعنی کرونیکا است و از آنجایی که به احتمال قوی کرونیکا فقط باس آخر بازی خواهد بود و در میان کاراکترهای قابل انتخاب بازی حضور نخواهد داشت، سازندگان به این فکر افتاده اند که حیف است پتانسیل موحود در شخصیت کرونیکا و قدرت ویژه ی او در کنترل زمان بی استفاده بماند و Geras به عنوان زیردست کرونیکا و با قدرت های او معرفی شد. Geras قابلیت بازی با شن های زمان را دارد و می تواند چند ثانیه ای بازی را متوقف کند تا به دشمنان خود ضربه بزند، سپس زمان را دوباره به حرکت در بیاورد تا نتیجه ی ضرباتش را روی حریفان خود ببیند و صدای شکستن استخوان های آن ها لذت ببرد. هدف و جهت گیری Geras در داستان از همین حالا مشخص است و او به اصطلاح طرف آدم بده ی داستان خواهد بود.

قیافه ش که خطرناک به نظر میاد!

Kabal

از کاراکترهایی که بازگشتش خیلی از طرفداران را خوشحال کرد، Kabal بود که همین چند روز اخیر معرفی شده است. اولین حضور Kabal در مورتال کامبت 3 بود و او همواره یکی از افراد کلیدی در دفاع از Earthrealm بوده است. Kabal از محبوب ترین و قدرتمندترین کارکترهای کل سری است که دو Hooksword دارد که همانطور که از نام آن مشخص است، شمشیرهایی قلاب شکل هستند که کابال از آن ها برای جلو کشیدن حریفان و ضربه زدن به آن ها استفاده می کند. جهت گیزی کابال هم در داستان تقریباً مشخص است و اگر Raiden قصد دفاع از Earthrealm را داشته باشد، احتمالاً Kabal هم به او کمک خواهد کرد. البته داستان مورتال کامبت می تواند پیچیده تر از این حرف ها باشد، پس باید صبر کرد و دید چه اتفاقاتی در انتظار این شخصیت قوی و محبوب است.

کابال و شمشیرهای خاصش.

Skarlet

آخرین حضور اسکارلت در Mortal Kombat Komplete Edition و با شکل و شمایلی بهتر و مناسب تر برای شخصیت او بود، اما همین که در شماره ی یازدهم به عنوان یکی از اصلی ترین کاراکترها معرفی شده است، خودش جای خوشحالی دارد. اسکارلت یکی از خاص ترین مبارزان کل سری مورتال کامبت است، او جادوگری از افراد Shao Kahn است که از خون سربازان برای جنگیدن استفاده می کند. او همواره از امیدهای آخر Shao Kahn برای مبارزه بوده است. یکی از اهداف اسکارلت، فهمیدن دلیل حضور Quan Chi در تورنومنت مورتال کامبت است و حضور او به نوعی به حضور Quan Chi هم اشاره می کند. اگر مورتال کامبت به معنای خون و خشونت است، اسکارلت یکی از خشن ترین مبارزان سری است. واقعاً از یک جادوگر که با خون سر و کار دارد انتظار دیگری دارید؟! همچنین اسکارلت Fatality ای به نام Make it rain دارد که از خشن ترین و تاریک ترین نقاط بازی های ویدیویی و تاریخ بشریت است!

ساحره ی خون.

Raiden

حضور Raiden دیگر نیازی به فلسفه بافی ندارد، چرا که او و اسکورپیون اولین شخصیت های معرفی شده ی مورتال کامبت 11 بودند. در تریلر اولی که از بازی نمایش داده شد، Raiden با اسکورپیون به مبارزه می پرداخت و باید منتظر ماند و دید دلیل آن چیست. از طرف دیگر، کرونیکا و افرادش به خاطر هرج و مرجی که Raiden قبلاً در جهان ایجاد کرده به دنبال از میان برداشتن او هستند تا به دنیا نظم جدیدی بدهند، و Raiden هم پس از شکست خوردن Shinnok به دنبال دفاع از Earthrealm است، Raiden در این شماره بدون شک یکی از شخصیت های کلیدی خواهد بود.

از نقش های کلیدی این نسخه.

D’Vorah

D’Vorah که نیمه حشره- نیمه انسانی شبیه به زنبور است، در Mortal Kombat X برای اولین بار به سری وارد شد و یکی از آسان ترین کاراکترها از حیث کنترل و پیاده سازی فنون بود. برای کسانی که تا به حال مورتال کامبت بازی نکرده بودند، D’Vorah گزینه ای مناسب برای شروع به شمار می رفت، چرا که با تعداد دکمه های محدودتر، می توانست فنون پیچیده تری را اجرا کند. D’Vorah از پیروان Shinnok و Quan Chi به شمار می رود و از آن دسته کاراکترهایی است که عده ای از او متنفر و عده ای دیگر عاشق او هستند. ببینیم پس از شکست Shinnok و فرار Quan Chi، اکنون D’Vorah در مورتال کامبت 11 به دنبال چه چیزی است.

چهره ی D’Vorah از سری پیش خشن تر و بهتر شده

در کنار گیم پلی نو نوار شده و بازگشت کاراکترهای محبوب سری، تنها چیزی که می ماند گرافیک و محیط هایی است که تا به حال از بازی دیده ایم. مورتال کامبت از آن دست بازی هایی بوده که همواره در زمینه ی جلوه های بصری، چند قدمی از هم نسلان خود جلوتر بوده و همیشه انیمیشن های پرخون و خشن آن توانسته است طرفداران را پای صفحه نمایش های خود میخکوب کند. مورتال کامبت 11 هم از این قاعده مستثنی نیست و آنچه تا کنون به نمایش در آمده، طراحی چهره ی پر از جزئیات، محیط های پویا و نقشه های متفاوت و همچنین مبارزات نفسگیر و خشن را به تصویر کشیده است. البته هنوز چیزی که بتواند مانند جنگل برفی شماره ی قبل توجه هوادارن را جلب کند وجود نداشته، اما هنوز از معرفی بازی حدود دو ماه گذشته و باید صبر کرد و دید چه چیزهایی به بازی اضافه خواهد شد.

حالا نوبت شماست تا به ما بگویید از مورتال کامبت 11 چه می خواهید و یا چه چیزهایی می دانید؟ دوست دارید سازندگان چه کاراکترهایی را به بازی اضافه کنند؟ از تغییر مکانیزم بازی راضی هستید یا نه؟ با ما در میان بگذارید!



addup.center