گوش به زنگگوش به زنگ

گروه خبری فرهنگی هنری

اثری فرمالیستی از درونیات ونسان ونگوگ / روایت جواد محمدپور از نمایش پروانه و یوغ


جواد محمدپور گفت: از آنجا که نمایشنامه پروانه و یوغ فضایی میان واقع‌گرایی و سورئالیسم دارد بر آن شدم تا در شیوه اجرا به دنبال شکلی از فرمالیسم بروم.

سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش پروانه و یوغ براساس بازخوانی نامه های ونسان ونگوگ به نویسندگی محمد چرم شیر و کارگردانی جواد محمدپور از 18 فروردین ماه ساعت 21:15 در تالار حافظ اجرا می شود و بازیگران این نمایش حمید رحیمی، مرضیه موسوی، محسن قزل سوفلو، جلال محبی، فاطمه عباسی، مهیار قزل سوفلو، نگار سلحشور، آتوسا زرین پور، سپیده پروانه، حسام الدین سیادت، مهرداد امانی، فاطمه محمد امیری، امیر پاشا عبدی، میلاد صفوی و دیبا سرخوش هستند.

جواد محمدپور در گفت وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره انتخاب و اجرای این اثر نوشته محمد چرم شیر گفت: این نمایشنامه را حدود دو سال پیش خواندم و تصمیم به اجرای آن گرفتم اما از آنجا که در نظر داشتم به دلیل نوع طراحی صحنه، آن را در تالار حافظ به روی صحنه آورم شرایطش تاکنون میسر نشده بود.

او با بیان اینکه نمایشنامه پروانه و یوغ نثر شاعرانه ای دارد، در ادامه افزود: آثاری که تاکنون درباره ونسان ونگوگ نوشته شده بود اغلب به زندگینامه این شخصیت پرداخته اند اما آنچه که در این نمایشنامه نظر مرا جلب کرد این بود که چرم‍شیر از زاویه دید دیگری به ونگوگ پرداخته است. در این اثر به درونیات، ذهنیات، اعتقادات، کابوس ها و نگاه ونگوگ به زندگی و رویکرد جامعه به این شخصیت، توجه شده و دستمایه این نمایشنامه قرار گرفته است.

کارگردان نمایش کروکودیل درباره موضوع و مضمون نمایش پروانه و یوغ خاطرنشان کرد: این اثر به رنجی که ونگوگ در طول زندگی با آن دست و پنجه نرم کرده، پرداخته است. می دانیم که تنها یک تابلو از او تا زمانی که زنده بود فروخته شد و سرخوردگی از این موضوع تا آخرین روزها ونگوگ را همراهی کرد تا جایی که تمام فشارها و سختی ها او را به سمت بریدن گوش خود سوق داد و این موضوع او را برای همیشه دچار انزوا و تنهایی کرد و از سوی جامعه مورد بی توجهی قرار گرفت. نکته جالبی که ونگوگ در نامه های خود به آن اشاره می کند این است که همیشه نگاه خوشبینانه ای به زندگی و آدم ها داشت. او تا وقتی زنده بود نقاشی را رها نکرد و با این هنر زیست.

محمدپور با بیان اینکه تمرینات این نمایش 6 ماه به طول انجامیده است، درباره سبک و شیوه اجرایی یادآور شد: از آنجا که نمایشنامه میان واقع گرایی و سورئالیسم است بر آن شدم تا در شیوه اجرا به دنبال شکلی از فرمالیسم بروم.

او در ادامه درباره طراحی صحنه این اثر گفت: در خلال گفت وگوهایی که با حمید شهرانلو طراح صحنه داشتم از یکی از نقاشی های ونسان ونگوگ که پل متحرکی است، در طراحی صحنه الهام گرفتیم. به دلیل فضای فرمالیستی که نمایش دارد به سمت طراحی رفتیم که ارتفاع داشته باشد و جذابیت بصری ایجاد کند.

این کارگردان درباره موسیقی و طراحی صدا این نمایش اظهار کرد: در طراحی صدا، تمامی صداها ساخته و اجرا می شود و موسیقی که ساخته شده به صورت پلی بک پخش می شود. صدا به منظور کمک در فضاسازی طراحی شده است.

جواد محمدپور در پایان صحبت هایش گفت: سعی کرده ایم نمایشی را روی صحنه آوریم که همه طیف مخاطب با آن ارتباط برقرار کنند و بسیار خوشحالم که تاکنون بازخورد مثبتی را از سوی تماشاگر دریافت کرده ام.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: کاوه حکیمی، برنامه ریز: فاطمه ملا احمدی، دستیاران: مونا رمضانی و فراز عزیزی، منشی صحنه: فاطمه ملااحمدی، طراح صحنه: حمید شهرانلو، طراح نور: محمدرضا رحمتی، طراح لباس و دوخت لباس: سمیه خواسته، طراح گریم: احمد نگهبان، طراح صدا و موسیقی: مجید روحبانی، طراح پوستر، بروشور و گرافیک: علیرضا گلدهی، مدیر تبلیغات: مریم شریعتی، روابط عمومی و تبلیغات مجازی: گروه هنری پژواک، ساخت دکور و آکسسوار: استودیو طراحی و ساخت اینکا، دستیاران نور: نیلوفر نقیب ساداتی، نیما خطیب شاد و مهران کریمی، مجریان گریم: سید امین میری، مژده زادمهر و هانیه بنی اسد، مدیرصحنه: امید عبدی، دستیار صحنه: حسین عارفی و عکاس: فراز عزیزی.

علاقمندان می توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.



addup.center