تبلیغات در تلکسیران

اعلام زمان آزمون غیر حضوری بیست و سومین جشنواره قرآن و عترت


گروه فعالیت‌های قرآنی- زمان برگزاری آزمون غیر حضوری بیست و سومین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اعلام شد.
اعلام زمان آزمون غیر حضوری بیست و سومین جشنواره قرآن و عترت

 

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به نقل از وب دا، راهله حسینی محراب، کارشناس مسئول اداره قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: شرکت کنندگان در رشته‌های ترجمه‌خوانی، اذان، دعا و مناجات‌خوانی، آیین سخنوری و همخوانی و تواشیح می‌توانند روز یکشنبه 24 تیرماه جهت ضبط صدا و تصویر از اجرای خود، به مدیریت فرهنگی دانشگاه ( پردیس دانشگاهی، دانشکده داروسازی قدیم) از ساعت 9 الی 13 مراجعه کنند و یا فایل اجرای خود را در قالب لوح فشرده (صوتی و تصویری) حداکثر تا 25 تیرماه به اداره توسعه فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه مدیریت فرهنگی تحویل دهند.

 حسینی محراب افزود: شرکت کنندگان در بخش پژوهشی شامل مقاله نویسی، تألیف کتاب، بررسی و نقد کتاب و تلخیص کتاب، نیز می‌توانند فایل‌های خود را در قالب لوح فشرده حداکثر تا 10مردادماه  به اداره توسعه فعالیت‌های قرآن و عترت مدیریت فرهنگی دانشگاه تحویل دهند.

وی، همچنین در خصوص بخش فناوری و ادبی و هنری، گفت: شرکت‌کنندگان در بخش‌های فناوری ( تولید اپلیکیشن و ربات، کانال‌های مجازی قرآنی )، ادبی (شعر، داستان نویسی، نمایشنامه نویسی، فیلمنامه نویسی )، هنری(خوشنویسی، معرّق و منبّت ،عکاسی، تذهیب، فیلم کوتاه، نقاشی، طراحی پوستر، نمای(تئاتر صحنه)، پی نما (کمیک استریپ)) نیز فایل‌های خود را در قالب لوح فشرده حداکثر تا دهم مرداد به اداره توسعه فعالیت‌های قرآن و عترت مدیریت فرهنگی دانشگاه ارائه دهند.

وی ادامه داد: در این دوره از جشنواره، تمهیداتی پیش‌بینی شده است که کلیه آثار ارائه شده، مورد ارزیابی اثباتِ انتسابِ اثر به خالق اثر قرار گیرد؛ این ارزیابی از طریق اجرای زنده اثر و یا برگزاری آزمون عملی و یا ارسال عکس و فیلم از مراحل تولید اثر و یا اخذ استعلام از مراجع ذیصلاح و ... خواهد بود؛ بنابراین لازم است شرکت کنندگان در رشته های غیرحضوری بویژه رشته های هنری، همزمان با تولید اثر، نسبت به تهیه فیلم و عکس از مراحل تولید اثر( به گونه‌ای که اثر و صاحب اثر به طور مشخص قابل شناسایی باشند)، اقدام کنند و آمادگی لازم جهت ارائه مستندات لازم و یا موارد ذکر شده را داشته باشند.

کارشناس مسئول اداره قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: شرکت کنندگان در رشته عکاسی، همزمان با تولید اثر، نسبت به اخذ عکس از زوایای مختلف تصویر اقدام نمایند و آمادگی لازم جهت ارائه مستندات لازم را داشته باشند.

گفتنی است، شرکت کنندگان در رشته فیلم کوتاه همزمان با تولید اثر، نسبت به تهیه فیلم خام (راش) از فیلم تولید شده اقدام کنند و آمادگی لازم جهت ارائه مستندات لازم را داشته باشند، علاوه براین شماره‌های تماس 38823260 داخلی 335 و 344 آماده پاسخگویی به سئوالات احتمالی شرکت کنندگان در این زمینه است.

انتهای پیام

منبع: قرآن

قرآن آغازکننده صرف در مجالس عزاداری حسینی نباشد/ سنتی که باید پخته‌تر شود


گروه فعالیت‌های قرآنی ـ چند سالی است که حضور قاریان و تلاوت مجلسی آنها پیش از مجالس عزاداری امام حسین(ع) رواج و رونق یافته است و باید درباره این موضوع و شیوه‌های گسترش متعالی آن با هدف بهره‌مندی بیشتر عزاداران حسینی صحبت کرد.
قرآن آغازکننده صرف در مجالس عزاداری حسینی نباشد/ سنتی که باید پخته‌تر شود

به گزارش ایکنا از خوزستان، با توجه به آنکه چند سالی است که از سنت قرائت قرآن کریم پیش از مجلس عزاداری امام حسین(ع) می‌گذرد قاریان و حافظان بسیاری با رتبه‌های برتر کشوری و بین‌المللی می‌گذرد اکنون می‌توان درباره این موضوع و شیوه‌های گسترش متعالی آن با هدف بهره‌مندی بیشتر عزاداران حسینی صحبت کرد.

قاریان قرآن کریم استان خوزستان با تجربه قرائت در میادین بزرگ قرآنی و عزاداری‌های ماه محرم می‌توانند در اینباره نظر دهند.

گفت‌وگوی زیر متن صحبت‌های قاریانی است که خود در دل این سنت قرار دارند.

محمدجواد محمدی‌مجد، حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، درباره رواج قرائت قرآن کریم قبل از آغاز مراسم عزاداری امام حسین(ع) در ماه محرم، اظهار کرد: اگر اعتقاد داشته باشیم که قرآن و اهل‌بیت(ع) در کنار یکدیگر قرار دارند این اعتقاد باید یک جا ظهور و بروز پیدا کند.

وی ادامه داد: اگر هدف قیام امام حسین(ع) در تاریخ جاودانه شد، به این دلیل بود که حفظ قرآن،‌ ارکان و مفاهیم آن بود. باید عزاداری‌های ما بر اساس مبانی دینی باشد و خط قرمزهای شریعت را رعایت کنیم. به این دلیل که اصل حرکت امام حسین(ع) نگاهداشت دین بود. نمی‌شود که برای امام حسین عزاداری کنیم اما احکام دینی را نقض کنیم.

محمدی‌مجد با بیان اینکه تلاوت قرآن کریم باعث تعالی مجالس عزاداری حسینی می‌شود، گفت: به دلیل آنکه بعضی از قاریان ما منبری هستند و با فضای سخنرانی ناآشنا نیستند می‌توانند درباره آیاتی که قرائت می‌کنند، صحبت کنند. اما در این میان سناریوی قوی‌تر و جذاب‌تری وجود دارد که اگر پیاده شود، بسیار مطلوب خواهد بود و آن این است که قاری با سخنران هماهنگ باشد. بدان معنا که آیاتی که قرار است خطیب درباره آن صحبت کند در آغاز مجلس قرائت شود.

حافظ کل قرآن کریم ادامه داد: البته اکنون در آغاز کار هستیم و جا دارد که این سنت بهتر شود. آسیب‌هایی هم وجود دارد که یکی از آنها این است که ما به قاری بگوییم تو قرائت کن تا سخنران بیاید. این اشتباه است. قرآن باید جایگاه اصلی را در برنامه داشته باشد. مثلاً ساعت یک ربع به ده به قاری بگوییم تلاوتت را آغاز کند تا ساعت ده مردم جمع شوند. قرآن برای جمع شدن مردم نیست. چرا که خداوند فرمود: «هذا بیان للناس» و باید قرآن را برای مردم خواند در غیر این صورت نقض غرض شده است.

وی افزود: جمعیت متوجه نمی‌شود که قاری چه می‌خواند و تشویق‌ها و الله الله گفتن‌ها فقط برای صدا و لحن قاری است و مردم درکی از آیات قرآن ندارند. چرا که قاری اتصال بین مردم و آیات قرآن را رعایت نمی‌کند. شنوندگان همچون گیرنده هستند و باید قاری آیات را به آنها القا کند.

همچنین محمدامین صادقی، قاری قرآن کریم استان خوزستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا خوزستان گفت: تعطیلی جلسات تخصصی قرآن در ماه محرم به این دلیل است که فعالیت قرآنیان و مذهبی‌ها منوط به عزاداری حسینی می‌شود.

وی ادامه داد: این موضوع هم از جهت خدمتگزاری قرآنیان در جلسات سوگواری و عقب نماندن آنها از عزاداری حسینی و هم شروع نهضت قرآنی پیش از مجالس عزاداری خوب است که بیشتر در اهواز نهادینه شده و جا دارد که به شهرهای دیگر استان هم سرایت می‌کند.

صادقی با بیان اینکه در هیئات بزرگ مذهبی شهرستان اهواز مثل روضه‌الزهرا، حسینیه ثارالله، مسجد ولایت ... قرائت قرآن پیش از مجالس عزاداری چند سالی است که باب شده، عنوان کرد: نهضت قرائت قرآن پیش از مجالس عزاداری حسینی و تلاون مجلسی یک ارزش است اگرچه فرصتی برای تفسیر قرآن کریم وجود ندارد.

محمدی‌مجد- شریفی

این قاری قرآن کریم اضافه کرد: با ایجاد کرسی تلاوت در مجالس عزاداری شوق قرآنی‌ها هم بیشتر می‌شود و راه جدیدی در راه تلاوت قرآن است. متولیان امر متأسفانه برای فرهنگ استان در امر قرآن و اهل‌بیت(ع) خیلی کم‌کاری می‌کنند. اما باید متولیان هیئات مذهبی برای قرائت قرآن در عزاداری‌ها ارزش قائل شوند.

وی ادامه داد: الان پنج سال است که این کار دارد انجام می‌شود. شاید خیلی از هیئات و مساجد برای برپایی این کار هزینه نداشته باشند و باید خیران به این راه کمک کنند، همانگونه که رهبر انقلاب بر وجود جلساتی برای شنیدن قرائت قرآن کریم تاکید دارند.

صادقی بیان کرد: از استادان و بزرگان می‌خواهم که هوای قرآنی‌ها را داشته باشند بخصوص آنها که دارند به شکل خاص زحمت می‌کشند. همه با هم یک دست و یکپارچه شویم و در شورای عالی قرآن از حق ما دفاع کنند تا همه بچه‌های قرآنی از این راه پرخیر و برکت استفاده کامل را داشته باشند.

وی در پایان گفت: از استادانم حمید شاکرنژاد که از نوجوانی در خدمتشان بودم، استاد حاج مهدی دغاغله که نعمتی برای ما است، قاسم بوستانی، سیف‌الله معلمی، مجید سعیداوی، انور دغاغله، ناصر دغاغله، قاسم مقدمی، ناجی حیدری، حسین محمدی تشکر می‌کنم.

رحیم شریفی، قاری قرآن کریم با بیان اینکه دو سال از برنامه قرائت قرآن کریم پیش از آغاز مراسم عزاداری حسینی در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) عین‌دو می‌گذرد، گفت: برنامه از این قرار است که هر شب یک قاری دعوت می‌شود و به مدت ده دقیقه همان آیاتی را که خودش انتخاب می‌کند، قرائت می‌کند.

 محمدی‌مجد- شریفی

وی ادامه داد: چون که منطقه عین دو قرآن‌پرور است، مردم از این طرح استقبال می‌کنند و بعد از برنامه برای قرائت قرآن از بانیان مجلس تشکر می‌کنند. این ایده را ما به خاطر سفرهایی که به عراق داشتیم، دیدیم و در عزاداری هیئت خودمان اجرا کردیم.

شریفی عنوان کرد: در نظر داریم که سال دیگر تفسیر قرآن را به این بخش اضافه کنیم. البته این را هم بگویم که هیئت‌های دیگری در عین‌دو هستند که فقط عزاداری می‌کنند و قرائت قرآن ندارند اما مردم با بیان اینکه از گوش دادن به قرآن کریم راضی هستند ما را برای ادامه تشویق می‌کنند اگرچه این طرح باید پخته‌تر شود و اگر آیات مرتبط با امام حسین(ع) و اهل‌بیت(ع) قرائت شود، بهتر خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: قرآن

هفته دفاع مقدس با ویژه‌برنامه «حکایت همچنان باقی»


گروه فعالیت‌های قرآنی ــ ویژه‌برنامه «حکایت همچنان باقی» به مناسبت هفته دفاع مقدس از شنبه، 31 شهریور تا ششم مهرماه از رادیو قرآن پخش می‌شود.
هفته دفاع مقدس با ویژه‌برنامه «حکایت همچنان باقی»

به گزارش ایکنا؛ به مناسبت فرارسیدن هفته دفاع مقدس و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و جانبازان، شبکه رادیویی قرآن ویژه‌برنامه‌های متنوع با آیتم‌های ویژه را برای مخاطبان خود تدارک دیده است.
برنامه «حکایت همچنان باقی» با بخش‌های متنوعی ازجمله بررسی و شرح آیات جهاد در قرآن، معرفی شهدا، روایت‌گری از سال‌های حماسه و دفاع و اولین‌های دفاع مقدس، معرفی کتاب دفاع مقدس، خاطرات قرآنی هشت سال دفاع مقدس، محرم در جبهه‌ها، شرح آیات مربوط به جهاد و فرهنگ قرآن در جبهه تقدیم شنوندگان خواهد شد.
در این برنامه به ویژگی‌های قیام عاشورا و الگوپذیری از آن در هشت سال دفاع مقدس پرداخته خواهد شد. همچنین، در هر برنامه مستند گزارشی گلزار شهدا با محوریت قرآن در وصیتنامه شهدا پخش می‌شود.
این برنامه کاری از گروه اطلاع‌رسانی رادیو قرآن است که به تهیه‌کنندگی سمیرا قنبری و اجرای علیرضا کریمی از شنبه، 31 شهریور تا ششم مهرماه ساعت 10:20 به مدت 25 دقیقه به روی آنتن رادیو قرآن می‌رود.

انتهای پیام

منبع: قرآن

تصویرگری آیات؛ ویژگی تلاوت محمد عمران/ تبحر در انشاد دینی و تأثیر بر انعطاف صوتی


گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قاری بین‌المللی قرآن کریم کشورمان تصویرگری و اشاره به معنای آیات را از ویژگی‌های مهم تلاوت محمد عمران عنوان کرد. محمد عمران قاری و منشد معروف مصری بود که تلاوت‌های فاخر وی در خارج از مصر ضبط و ثبت شد.
تصویرگری آیات؛ ویژگی تلاوت محمد عمران/ تبحر در انشاد دینی و تأثیر بر انعطاف صوتی
به گزارش ایکنا؛ محمد عمران، 23 مهرماه 1323 مصادف با 15 اکتبر 1944 به‌دنیا آمد و از 10سالگی آموزش قرائت قرآن را آغاز کرد و در همان سنین حافظ کل قرآن شد. عمران، تصمیم داشت تا از خود یک قاری قوی و حرفه‌ای بسازد اما وقتی خانواده او تصمیم گرفتند تا به قاهره سفر کنند، ایشان نیز به اجبار به قاهره رفت.
او در قاهره با شیخ موسی که یکی از اساتید فن انشاد دینی بود، آشنا شد و او بود که محمد عمران را به سمت کار انشاد دینی برد و با افرادی مانند اسماعیل سکر آشنا کرد. شیخ‌موسی یک گروه تواشیح داشت که اسماعیل سکر نیز در این گروه بود و کارهای فاخری در زمینه انشاد دینی کرده بود و این دو با هم باعث شدند تا محمد عمران به فن انشاد دینی خیلی علاقه‌مند شد و در حوزه تواشیح و ابتهال نیز فعالیت فراوانی انجام داد.
استاد محمد عمران در سال 1970 به عنوان منشد وارد رادیو شد و در ادامه فعالیت خود کارهای بسیار فاخری را برای رادیو و تلویزیون مصر انجام داد. البته کارهایش فقط در رادیو و تلویزیون مصر بسنده نشد و کارهای محمد عمران به سایر کشورهای دیگر نیز رفت. در زندگی ایشان می‌خوانیم که رادیو بحرین و رادیو ابوظبی آثار خیلی خوبی را از ایشان ضبط کردند.
همچنین، این رادیوها بعدها به این فکر افتادند که تلاوت‌های خوبی نیز از ایشان ضبط کنند، لذا در این رادیوها نه‌تنها در حوزه انشاد دینی آثاری از استاد محمد عمران ضبط شد، بلکه در حوزه تلاوت نیز آثار خیلی خوبی از ایشان ضبط و ثبت شد. استاد محمد عمران از آن دسته قاریانی است که شاید به صورت رسمی در رادیو و تلویزیون مصر آثار زیادی در حوزه تلاوت قرآن نداشته باشد و این کار در کشورهای دیگر برای ایشان انجام شده و رادیوهای کشورهای دیگر آثار تلاوتی خوبی را از ایشان ضبط کرده‌اند.
این کمبود تلاوت در مصر باعث شد تا شرکت‌های تجاری که کار تولید محتوا را در مصر به‌عهده داشتند، به فکر، فرو روند و تلاوت‌های فاخری را از استاد محمد عمران ضبط کنند. لذا بسیاری از تلاوت‌هایی که از ایشان در مصر به جای مانده، تلاوت‌هایی است که یک شرکت تولید محتوا از ایشان ضبط کرده است. به‌همین دلیل اکثر آثار محمد عمران در دو حوزه تولید شده‌اند، یکی توسط یک شرکت خصوصی که به مصر وارد شده و کار تولید محتوا را انجام می‌داده و دیگری نیز رادیوهای بحرین، عمان و ابوظبی که استاد محمد عمران را برای تلاوت به کشور خود دعوت می‌کردند. لذا در این دو حوزه آثار خیلی خوبی از محمد عمران ضبط شده و به جای مانده است.
در هنگام فوت استاد محمد عمران، رادیو و تلویزیون مصر نتوانستند در همان لحظه خیلی به این امر بپردازند؛ چراکه صدا و سیمای مصر در آن زمان مشغول برنامه‌های سالگرد پیروزی‌های اعراب بر اسرائیل بود و فوت محمد عمران همزمان با این برنامه‌ها بود. این مسئله باعث شد تا مقداری به موضوع فوت ایشان کم‌توجهی شود، اما در کمتر از بیست روز، ویژه‌برنامه‌های خیلی خوبی در رابطه با زندگی استاد محمد عمران تولید و از رادیو و تلویزیون مصر پخش شد و جراید و روزنامه‌های مصر نیز در رابطه با گرامیداشت استاد قلم‌های فراوانی زدند. لذا به این شکل نبوده که رسانه‌های مصر اصلا به این موضوع نپردازند.
صوت متن بالا را با کارشناسی احمد فراهانی می‌شنویم؛
دانلود
تلاوت محمد عمران
دانلود

محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی قرآن کریم در رابطه با تلاوت سوره مبارکه تحریم محمد عمران می‌گوید: این تلاوتی طولانی است در عین حال بیش از دوازده دقیقه اول تلاوت در مقام بیات قرائت شده و محمد عمران با صدای بسیار فاخر و حجیم و صدای بم و در عین حال صدایی که ارتفاع بسیار بالایی دارد، این تلاوت را انجام دادند.
وی ادامه داد: مزاج لحنی ایشان با بسیاری از قراء هم‌عصر خود متفاوت است؛ چراکه ایشان جزء مبتهلین و منشدین نیز بوده و با بهره‌مندی از توانایی‌های لحنی بسیار بالا و انعطاف صوتی فوق‌العاده‌ای که داشته و نیز طنین گرم زیبا و در عین حال حجیمی که در صدای خود داشتند، تلاوت خود را انجام دادند. استاد محمد عمران این تلاوت را در مقام بیات و بسیار طولانی انجام دادند. همچنین، غفله‌های متفاوت و تلوین‌های نغمی خاصی را در مقام بیات دنبال کردند.
پورزرگری با اشاره به اینکه استاد محمد عمران تلاوت خود را با بیات دکا آغاز کردند و در ادامه بیات نوا را اجرا کرده و تلاوت را با همین بیات‌خوانی ادامه دادند، گفت: ایشان آیه اول را بیش از پنج بار با بسمله تکرار و بیات حسینی را نیز قرائت کردند و مکث‌هایی که ایشان در تلاوت خود داشتند با توجه به فضای قرائت مجلسی‌شان مکث‌هایی منطقی بود که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: ایشان در«وَإِذْ أَسَرَّ النَّبِیُّ إِلَى بَعْضِ أَزْوَاجِهِ حَدِیثًا» واژه «حَدِیثًا» را وقتی وقف می‌کنند، یک حالت خاصی در صدا و لحن خود ایجاد می‌کنند. در تکرارشان نیز «فَلَمَّا نَبَّأَتْ بِهِ» را با یک حالت خاصی اجرا و حالت انتظاری و غفله را در گوش مستمع ایجاد می‌کنند. در ابتدا از «فَلَمَّا نَبَّأَتْ بِهِ وَأَظْهَرَهُ اللَّهُ عَلَیْهِ عَرَّفَ بَعْضَهُ وَأَعْرَضَ عَنْ بَعْضٍ» این «وَأَعْرَضَ عَنْ بَعْضٍ» حالت خاصی دارد و نوع آکسان‌ها و نبر کلمات نیز در تلاوت‌های استاد خیلی خاص است.
این قاری بین‌المللی قرآن کریم تصریح کرد: همچنین، قسمت «فَلَمَّا نَبَّأَهَا بِهِ قَالَتْ مَنْ أَنْبَأَكَ هَذَا» را با یک حالت غفله سؤالی انجام می‌دهند و «قَالَ نَبَّأَنِیَ الْعَلِیمُ الْخَبِیرُ» را نیز با حالت خبری قرائت می‌کنند و همه این‌ها در مقام بیات است. در تکرار سومشان نیز بسمله را با «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ لِمَ تُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ» به عبارتی می‌توان گفت ذهن انسان را به سمت نغمه دیگری می‌برد درحالی‌که می‌توان گفت نغمه پایانی را باز به فرمی انتخاب می‌کنند که هنوز در مقام بیات است. همچنین، می‌توان به نوعی تصویرگری آیات و اشاره به معنای آیات را نیز در تلاوت ایشان احساس کرد.
وی اظهار کرد: استاد بیات حسینی را در «قَدْ فَرَضَ اللَّهُ لَكُمْ» دوباره تکرار می‌کنند. یک فراز و نشیب صوتی و آهنگی در «تَحِلَّةَ أَیْمَانِكُمْ وَاللَّهُ مَوْلَاكُمْ وَهُوَ الْعَلِیمُ الْحَكِیمُ» دارند و بیات شوری را در «وَإِذْ أَسَرَّ النَّبِیُّ» دوباره قرائت می‌کنند و تلاوت را در «فَلَمَّا نَبَّأَتْ بِهِ وَأَظْهَرَهُ اللَّهُ عَلَیْهِ عَرَّفَ بَعْضَهُ وَأَعْرَضَ عَنْ بَعْضٍ» می‌رسانند در محیر دیوان اول و همچنان این صدای بم در طول تلاوت در این بخش‌ها شنیده می‌شود و از بم صدای خود استفاده می‌کنند. آرام آرام ایشان در تکرار پنجم وارد اوج‌خوانی می‌شود و در این اوج‌خوانی احساس می‌کنیم که ایشان وارد مقام کُرد می‌شود. در مقام کرد، فرودشان در نغمه نهاوند است و این کار را یکی دو بار تکرار می‌کنند و تلاوت را باز به همین منوال ادامه می‌‌دهند.

دانلود
یادآور می‌شود، این تحلیل در برنامه «اکسیر» از شبکه رادیویی قرآن پخش شد. اکسیر پنجشنبه‌های هر هفته با مجری‌‌کارشناسی «احمد فراهانی»، مدیر گروه آموزش رادیو قرآن و با هدف بیان نکات آموزشی تلاوت‌های شاخص قاریان مصری به روی آنتن می‌رود و در هر برنامه دو تلاوت الگو از قاریان صاحب‌سبک و تأثیرگذار پخش می‌شود. پس از هر تلاوت نیز دو کارشناس در زمینه مباحثی همچون آموزش، تحلیل و بررسی تکنیک‌ها و فنون تلاوت و ... مواردی را مطرح می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: قرآن

استفاده از قشر نخبه و فرهیخته در راستای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی


گروه فرهنگی - معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به تأثیر متقابل فرهنگ بر اقتصاد و اقتصاد بر فرهنگ و به زیر سؤال‌ رفتن اخلاقیات و نوع‌دوستی در شرایط اقتصادی اخیر، اظهار کرد: قشر نخبه و فرهیخته به‌ویژه دانشجویان و فعالیت اجتماعی آنان می‌تواند نقش مهمی را در برون‌رفت از این شرایط فراهم کند.
استفاده از قشر نخبه و فرهیخته در راستای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی

به گزارش ایکنا از لرستان، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی امروز یک‌شنبه، 25 شهریور در نخستین نشست مدیران شعب سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی منطقه غرب در لرستان، اظهار کرد: اگر بپذیریم شرایط کشور خوب نیست و حوزه فرهنگی می‌تواند به این شرایط کمک کند و اگر بپذیریم دانشجو یکی‌از مهمترین عنصرهای آن است، آن‌گاه اهمیت فعالیت‌های دانشجویی بیشتر نمود پیدا می‌کند.

باید بتوانیم در شرایط سخت نیز کار کنیم
وی ادامه داد: هر زمان که حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی موفق و مؤثر بوده است، سایر بخش‌های این نهاد هم موفق بوده؛ لذا باید شرایط را به‌گونه‌ای پیش ببریم که این حوزه موفق عمل کند و می‌توان از شرایط فعلی دانشگاهی هم به‌عنوان فرصتی برای این موضوع استفاده کرد.
علیزاده با بیان این‌که حوزه فرهنگی در کنار فعالیت‌های خلاقانه و نو باید اعتبارات مالی مناسب نیز داشته باشد، تأکید کرد: البته همه کار هم اعتبارات نیست و باید بتوانیم در شرایط سخت نیز کار کنیم. کارهای مشارکتی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های و اعتبارات فرهنگی سایر نهادها یکی‌از راه‌ها است.

مشکل اصلی کشور ما «فرهنگی» است
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با بیان این‌که مشکل اصلی کشور ما «فرهنگی» است، افزود: سؤال این است آیا وقتی بحران مالی در بقیه کشورها رخ می‌دهد مردم هجوم می‌برند و فروشگاه‌ها را خالی می‌کنند و نوع‌دوستی و اخلاقیات را زیر سؤال می‌برند؟ اما چرا در کشور ما این اتفاق می‌افتد پس باید واقعیت را بپذیریم و برای برون‌رفت از این وضعیت تلاش کنیم. تأثیر فرهنگ بر اقتصاد و اقتصاد بر فرهنگ تأثیری متقابل است ولی هیچ‌کس منکر تاثیرات مثبت فرهنگی و اجتماعی در مواجهه با شرایط نامناسب اقتصادی نیست.
وی با بیان این‌که قشر نخبه و فرهیخته به‌ویژه دانشجویان و فعالیت اجتماعی آنان می‌تواند نقش مهمی را در برون‌رفت از این شرایط فراهم کند، تصریح کرد: استفاده از هنر و انجام فعالیت‌هایی که باعث ایجاد سرمایه اجتماعی و اعتماد به حاکمیت شود می‌تواند نقش مهمی در فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی ایفا کند.

انتهای پیام

منبع: قرآن

اقدام جدی برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن نشده است/ مسئولان فارس توجهی به بیت‌الاحزان ندارند


گروه فعالیت‌های قرآنی - عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور معتقد است که از سال 90 تاکنون که مقام معظم رهبری درباره تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور کرده‌اند، اقدام جدی در این مقوله نشده است.
اقدام جدی برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن نشده است/ مسئولان فارس توجهی به بیت‌الاحزان ندارند

حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با بیان اینكه معظم رهبری در سال 90 فرمودند ما باید 10 میلیون حافظ قرآن در كشور داشته باشیم و آن را باید تربیت كنیم، گفت: از سال 90 تاكنون تمام سخنان معظم‌له كه رصد كردیم دیگر ایشان دستور و صحبتی در رابطه با حفظ قرآن نكردند و منتظرند حركتی انجام شود اما متأسفانه هیچ اقدام جدی در این مقوله نشده است به جز صحبت كردن‌های بیهوده.
وی افزود: طی صحبتی كه با معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد داشتم، مشخص شد كه در كشور در طی یك سال یك هزار نفر حافظ كل قرآن كریم می‌شوند كه یك چهارم آن از مؤسسه بیت‌الاحزان است اما سئوال اینجاست كه ما با تربیت سالی یك هزار حافظ كل قرآن چه زمانی می‌توانیم به 10 میلیون حافظ برسیم.

بیت‌الاحزان متعلق به جهان اسلام است
شاهسونی با تصریح اینكه این مؤسسه متعلق به كل جهان تشیع و اسلام است، گفت:‌ استان فارس خاستگاه این مؤسسه است كه متأسفانه مسئولان آن توجه چندانی به بیت‌الاحزان ندارند.

كسی ظرفیت‌های بیت‌الاحزان را در نمی‌یابد
وی افزود: ما در بعد اشتغالزیی قریب یك هزار و 500 را مشغول به كار كردیم اما كسی به این مقوله و ظرفیت بیت‌الاحزان توجه نمی‌كند در صورتی كه انتظار ما خیلی بیشتر از این‌هاست.
شاهسونی اظهار كرد: مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان بیشتر از آنچه كه در استهبان شناخته شود، در شیراز شناخته می‌شود و بیشتر از آنچه كه در شیراز شناخته شود،‌ در تهران شناخته می‌شود.

در استان فارس ضعف قرآنی زیادی داریم
عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور با بیان اینكه مسئولان كشوری توجه بیشتری به مؤسسه بیت‌الاحزان دارند، گفت: اما متأسفانه مسئولان استان فارس اصلاً توجهی به این مؤسسه دارند در حالی كه در استان ضعف قرآنی بسیاری داریم.

در بحث آموزش‌های قرآنی ضعیف هستیم
وی با تصریح اینكه موازی‌كاری میان فعالیت‌های این مؤسسه با سایر مؤسسات یا نهادها اصلاً وجود ندارد، گفت:‌ بیشترین نیازی در كه در بخش فعالیت‌های قرآنی داریم در بحث آموزش است كه متأسفانه در این بخش فعالیت‌ها بسیار ضعیف است و مؤسسات قرآنی و ارگان‌های دولتی خیلی در این بحث قوی نیستند.
شاهسونی با اشاره به فارغ‌التحفیظی 260 حافظ كل قرآن در این مؤسسه طی سال جاری گفت: از این تعداد شاید 100 نفر از آنان از استان فارس باشند اما سئوال اینجاست كه ادارات و ارگان‌های دولتی در استان چند نفر حافظ كل قرآن تربیت كرده‌اند؟ شاید تعداد آنان به 10 نفر هم نرسد یعنی فعالیت آن چنانی در این زمینه‌ها نداریم و با ضعف زیادی مواجه هستیم.

ترویج قرآن؛ راهكار حل آسیب‌های اجتماعی در میان دانش‌آموزان
عضو بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن با بیان اینكه آموزش و پرورش با ترویج قرآن می‌تواند مشكل افت تحصیلی، بزهكاری و آسیب‌های اجتماعی را در میان دانش‌آموزان بگیرد، گفت: طرح ملی «رحله» مؤسسه بیت‌الاحزان برای دانش‌آموزان اجرا می‌شود كه اثرات آن را در نقاط مختلف دیده‌ایم اما ظرفیت و توان ما محدود است و جمعیت استان و كشور بسیار زیاد و این فعالیت‌ها هم برای مصونیت‌بخشی به جامعه بسیار ضروری است.
انتهای پیام

منبع: قرآن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟