گوش به زنگگوش به زنگ

گروه خبری فرهنگی هنری

گزارش نشست«ایده اصلی» ساخته آزیتا موگویی/بودجه کمی بیش از چهار میلیارد و نیم بود

مرسده مقیمی
دنیای تصویرآنلاین-ابتدای نشست «ایده اصلی» بهزاد عبدی درباره ویژگی‌های موسیقی در این فیلم گفت: با توجه به تحلیلی که کارگردان داد سعی کردم تلفیقی از موسیقی دنیا را استفاده کنم و خیلی به موسیقی لوکال توجه نکردم، بیشتر مفهومی بود.
آزیتا موگویی در پاسخ گذشتن زمان ساختن فیلم‌های لاکچری گفت: در تیتراژ فیلم اسم سرمایه‌گذاران نوشته شده است. از خیلی وقت پیش از اعلام شفافیت‌های مالی استقبال کردم. درباره بودجه فیلم هم که ممکن است سوال بعدی باشد باید بگویم که در این فیلم سفرهای زیادی شده و بازیگران سرشناسی دارد اما بودجه آن کمی بیش از 4 و نیم میلیارد تومان است و زمانی که برآورد ساخت آن را می‌کردیم یورو هشت هزار تومان بود. ما سعی کردیم هزینه ساخت فیلم بیشتر از آنچه برآورد کردیم نشود. اینکه زمان فیلم‌های لاکچری تمام شده است را زیاد متوجه نشدم. وقتی صحبت از مبالغ میلیون دلاری است پس مجبورم زندگی واقعی آدم های پولدار را درست تصویر کنم.
مریلا زارعی هم در ادامه صحبت‌های آزیتا موگویی درباره فیلم‌های لاکچری، گفت: بیشتر از این‌که اخبار سینمایی را دنبال کنم اخبار اجتماعی و سیاسی کشورم را دنبال می‌کنم. چند وقت پیش مقاله‌ای در مورد اجاره املاک در شهر تهران خواندم. املاک با ودیعه 500 میلیون تومانی و ماهی 45 میلیون تومان اجاره. ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که مردم از نظر اقتصادی در سختی هستند. نکته جالب این است که املاکی‌ها می‌گفتند بر سر گرفتن این آپارتمان‌ها رقابت وجود دارد. صاحبان آن آپارتمان‌ها بخشی از این جامعه هستند و خانم موگویی علاقه‌مند بود که بگوید هنوز چنین اتفاقاتی هست. بنابراین به نظرم این سوال کمی کلیشه است و بهتر است که این‌طور قضاوت نکنیم. وضعیتی که ما داریم، شکاف عمیق طبقاتی بین مردم جامعه است. کسانی هستند که آن‌قدر دارند که نمی‌دانند چه کنند و برعکس هم وجود دارد، مردمی هستند که آن‌قدر ندارند که آن‌ها هم نمی‌دانند چه کنند.
موگویی درباره تدوین دو نما در قاب و تکرار سکانس‌ها، گفت: آقای دهقان تدوین‌گر فیلم چون در خارج از ایران هست، نتوانست در این مراسم حاضر شود، این پیشنهاد او بود و استدلالش این بود که به فیلم کمک می‌کند اما حتما در اکران نسخه عمومی بعد از جشنواره تغییراتی در آن خواهیم داد.
موگویی درباره این‌که چرا درباره فساد اقتصادی فیلم ساخته است، گفت: چهلمین سال انقلاب است. زمانی که انقلاب شد، نسل ما بچه بود و خیلی چیزها را به خاطر نمی‌آوریم اما بسیاری از برهه‌های دیگری مثل سازندگی، عدالت، تدبیر و امید را دیده و شنیده‌ایم. فکر می‌کنم باید در چهل سالگی انقلاب رودربایستی را کنار بگذاریم و درباره مسائل اطراف‌مان واقع‌بینانه فکر کنیم. بزرگترین زشتی‌های اطراف ما ریشه در مسائل اقتصادی دارد و قبح همه چیز در این زمینه ریخته شده است. ما بسیاری از این مسائل را می‌دانیم. تمام مشکلاتی که گریبان ما را گرفته این است که عده‌ای همه چیز را برای خودشان می‌خواهند و شایسته‌سالاری کمتر می.تواند پیروز باشد. آدم‌هایی که می‌خواهند ببرند و هیچ اِرقی به این مملکت ندارند. حتی ترسیدم. شاید افرادی باشند که اجازه بیشتری برای ورود بیشتری به این مسائل داشته باشند اما من در حد توانم توانستم گفتمانی را باز کنم که امیدوارم در پس لوکس بودن ماشین‌های زیبا آن را گم نکنیم و سطحی‌ترین برداشت می‌تواند زشت‌ترین حالت از این داستان باشد.
عربی نویسنده فیلمنامه هم در این باره توضیح داد: من فیلمنامه را نوشتم اما قصه اولیه برای آقای کریمی بود و در اجرای فیلمنامه از یک‌سری اتفاقات واقعی در فساد اقتصادی کمک گرفته‌ایم. در پرونده متهمان اقتصادی می‌بینید که آقایی به نام کارگر خانه‌اش میلیاردها پول گرفته و شاید آن فرد هم اطلاعی در این باره نداشته است.
صدیقیان درباره بازی در این فیلم گفت: فیلمنامه «ایده اصلی» برای من بسیار جذاب بود. من چون در سر یک سریال نمایش خانگی هستم طبیعتا نمی‌توانم در نقش اصلی یک فیلم حضور داشته باشم.
هانیه توسلی نیز درباره بازی در فیلم «ایده اصلی»گفت: به نظرم این فیلم بسیار خوش ساخت است. نقش لاله جزء نقش‌هاییست که کم بازی کرده بودم. این فیلم فیلم‌نامه پیچیده‌ای دارد. خوشحال هستم که در آن بازی کردم.
بهرام رادان نیز درباره بازی در این فیلم گقت: دفعه اولی که خانم موگویی چند خطی از قصه فیلم «ایده اصلی» را برایم تعریف کرد. در آن موقع به نظرم جاه طلبی از منظر خوبش به نظر می‌‌آمد. زمانی که به فیلمبرداری نزدیک می‌شدیم، قیمت دلار در حال افزایش بود و ساخت این فیلم به نظر رویا می‌آمد. من از او پرسیدم واقعا می‌خواهی این فیلم را بسازی و خانم موگویی مصمم‌تر از همیشه بود.
رادان در ادامه تاکید کرد: سینما باید در اصل سرگرم‌کننده باشد. همه آن مناقشه‌هایی که هست، سینما در ابتدا باید سرگرم‌کننده باشد. ما سعی کردیم شما را سرگرم کنیم. شاید پشت این سرگرمی برداشت‌‌های متفاوتی باشد. خوشحال هستم در این پروژه در کنار همه کسانی بودم که این‌جا هستند.
مریلا زارعی با اشاره به این‌که از بودن در این فضا خوشحال است گفت: جذابیت این نقش از جایی شروع شد که به عنوان بازیگر علاقه‌مند هستم مخاطب به من این اجازه را بدهد، نقش‌هایی که با آن در چالش قرار می‌گیرم را تجربه کنم. گاهی ممکن است این چالش مورد قبول قرار بگیرد و یا نگیرد. با فیلم دو زن تهمینه میلانی بود که من وارد سینما شدم. دوتا از جایزه‌های سینمایی‌ام را در کار فیلمسازان زن گرفتم. همیشه این نکته را مد نظر داشته‌ام که با فیلمسازان زن کار کنم. همیشه تعلق احساسی داشتم. کار کردن با خانم موگویی برایم جذاب بود. این تجربه دوم خانم موگویی است. در برهه‌ای که ما سر فیلمبرداری بودیم، همان‌طور که آقای رادان اشاره کرد وضعیت خوب نبود. اما خانم موگویی همه بار را به دوش داشت.
در پایان آبنار درباره صداگذاری این فیلم گفت: معمولا هر سال دقیقه 90 فیلم به دست ما می‌رسد. دو ماه ما شبانه‌روزی کار می‌کردیم تا به جشنواره برسد. حتی یک بار هم بعد از میکس فرصتی نداشتیم که فیلم را به جشنواره ببینیم. اما وقتی فیلم را در سینمای کوروش با پسرم دیدم، او گفت که فیلم به نسل جوانی که تازه وارد کار می‌خواهند بشوند، بسیار کمک می‌کنند. خواهش می‌کنم در این شرایط که مسائل اقتصادی چنین شده هوای سینما را داشته باشید.



addup.center