گوش به زنگگوش به زنگ

گروه خبری فرهنگی هنری

یادداشت های جشنواره سی و هفتم: نگاهی به فیلم مردی بدون سایه ساخته علیرضا رئیسیان

  1. صفحه اصلی
  2. اخبار فرهنگی هنری

اخرین ساخته علیرضا رئیسیان نشان میدهد چطور میتوان فیلمی در حد و اندازه های تله فیلمهای درجه دو تلویزیون ساخت و همزمان سر از رقابت جشنواره سینمایی فجر درآورد.

پایگاه خبری تلکسیران: مردی بدون سایه آخرین ساخته علیرضا رییسیان با اکران در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر ، نماد کاملی از وضعیت غالب امروز سینمای ایران را توضیح می دهد.سینمایی شلخته و  باری به هر جهت که می کوشد نابلدی فیلمساز را در پس تصاویر کارت پستالی و بازیگرهای مشهور پنهان سازد. خبرنگار ما کمال پورکاوه در طول جشنواره فیلم فجر به این فیلم نگاهی کوتاه انداخته است:

۱-“خوبی عشق این است که قاعده بردار نیست” ، این جمله ای  است که لیلا حاتمی در فیلم مردی ّبدون سایه، خطاب به دختری اسپانیایی که از خیانت همسرش به ستوه آمده می گوید .خطابه نصیحت گونه لیلا حاتمی در این صحنه که همانند مادر ترزا ، دختر درمانده اسپانیایی را دلداری داده و بر بی قاعدگی عشق تاکید میکند ، به شکل حیرت آوری توضیح دهنده وضعیت بی قاعده فیلم و فیلمنامه ای است که حاصل  جمع تمرکز فکری علیرضا رییسیان و مینا وحید است .گویی با اتودهای نوشتاری و تصویری سینماگران جوانی روبرو ایم که مشغول تکمیل پایان نامه ساده خود برای ارائه در انجمن سینمای جوانان واحد علی آباد هستند.فیلم در نوسانی عجیب گاهی تم جنایی به خود میگیرد و گاهی مسیر یک فیلم در بستر شک و خیانت را طی میکند و در لحظاتی نیز به شکل مضحکی  به فضاهای ذهنی پهلو می زند.چنین ملغمه ای باعث شده که مردی بدون سایه در مواجهه با فیلم مستند ساخته شده توسط فیلمساز روشنفکر ( علی مصفا) داستان دچار نقض غرض شگفت آوری شده و در ستایش توقیف و سانسور آن گام بر میدارد.

 

 

 

 

۲-اخرین ساخته علیرضا رئیسیان نشان میدهد چطور میتوان فیلمی در حد و اندازه های تله فیلمهای درجه دو تلویزیون ساخت و همزمان سر از رقابت جشنواره سینمایی فجر درآورد.تصویر الکن فیلمساز از نمایش فضای خانوادگی و رابطه زن و مرد داستان که با بیکار شدن مرد، به ایده های خامدستانه ای چون آماده کردن های صبحانه توسط مرد و مراقبت از فرزند ختم می شود،در کنار فصلهای طولانی و پر تکرار مهمانی های ناکارآمد که به فصلهای بی ربط و ناکارآمد ناهار خوردن در اسپانیا و مذاکرات تجاری تدوین موازی می شود، از آن دست عناصر کسالت باری است که تماشاگران حاضر در سالن سینما را بارها و بارها وادار به نگاه کردن به ساعت خود میکند.

۳-اگر به دنبال مطالعه موردی برای بررسی افول ستاره ها و بازیگرهای سینما هستید ، مردی بدون سایه به تنهایی تمام مواد و مصالح مورد نیاز شما را برآورده خواهد کرد.لیلا حاتمی ، علی مصفا ، امیر آقایی ، نسیم ادبی و فرهاد اصلانی در یک اقدام دسته جمعی بدترین بازیهای دوران بازیگری خود را در این فیلم ارائه داده اند تا آخرین ساخته علیرضا رئیسیان از این منظر به یکی از مهمترین فیلمهای مطالعاتی تاریخ سینمای ایران مبدل شود.صحنه های مضحک بازجویی پلیسی که هم به مسائل جزئی چون دعواهای روزمره ورود پیدا میکند و هم به حوادث کلانی چون پولشویی شرکت های اقتصادی واکنش نشان می دهد از آن دست صحنه هایی است که تنها علیرضا رئیسیان موفق به ترسیم آن شده است.

 

نوشته : کمال پورکاوه



addup.center