تبلیغات در تلکسیران

گروه خبری سیاسی

آنچه که ارتش سوریه در دیر الزور کشف کرد!


ارتش سوریه در مناطق آزادشده در حومه دیر الزور، مقادیر قابل توجهی سلاح سنگین که برخی ساخت رژیم صهیونیستی هستند، کشف کردند.
آنچه که ارتش سوریه در دیر الزور کشف کرد!

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛  العالم در سوریه به نقل از یک منبع نظامی گزارش داد یگانی از ارتش سوریه به هنگام بازرسی مناطق آزادشده در حومه دیرالزور به انبارهایی پر از موشک و خمپاره و گلوله تانک دست یافتند.

این منبع نظامی در ادامه گفت ارتش سوریه همچنین در روستاهای السیال و حسرات در حومه شرقی شهر بوکمال، گلوله های توپخانه ساخت داخل و مواد ناشناخته و مین و نارنجک را کشف کرده اند که برخی از آنها ساخت رژیم صهیونیستی است.

وی همچنین از کشف کارگاه بزرگی ویژه تولید و ساخت گلوله و مواد منفجره در تونلی در روستای السبیخان در حومه شرقی المیادین خبر داد.

 

 

منبع: برنا

اعتماد متقابل پیش شرط همکاری یا حل مناقشه نیست


وزیر خارجه ایران با اشاره به اینکه اعتماد متقابل پیش شرط همکاری یا حل مناقشه نیست، گفت: اعتماد از اجرای توافق هایی مثل برجام به دست می آید.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برنا، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در پیامی توئیتری نوشت: اعتماد متقابل پیش شرط همکاری یا حل مناقشه نیست.

وی افزود: اعتماد از اجرای توافق هایی مثل برجام که بر بی اعتمادی دو طرفه بنا شد، به دست می آید. اما همکاری مستلزم احترام متقابل، وثوق و تمایل به پایبندی به تعهدات است.

 

 

منبع: برنا

ریاست جلسه شورای امنیت درباره ایران را خواهم داشت


رئیس جمهور آمریکا در توییتی نوشت؛ هفته آینده رییس جلسه شورای امنیت درباره ایران خواهم بود

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برنا، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، روز جمعه در توییتر خود نوشت: 

«هفته آینده ریاست جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران را به عهده خواهم داشت.»

 

منبع: برنا

رویا کلید خوردن مذاکره موشکی ایران هرگز تعبیر نمی‌شود


دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل نوشت؛ رؤیای مداخله جویانه آمریکا و امارات در مورد کلید خوردن مذاکره موشکی ایران هرگز تعبیر نخواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برنا، «حسین امیرعبداللهیان»، دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل، در توییتر خود نوشت:

«رؤیای مداخله جویانه آمریکا و امارات در مورد کلید خوردن مذاکره موشکی ایران هرگز تعبیر نخواهد شد. امارات بداند که توان موشکی ایران علاوه بر اقتدار ملی، کمک راهبردی به امنیت منطقه است. زمانی سعود الفیصل به من گفت: "بیم آن داریم که کاخ سفید، سعودی را رها کند". ایران همسایه مقتدر می‌ماند.»

 

منبع: برنا

بیانیه ارتش به مناسبت هفته دفاع مقدس


ارتش جمهوری اسلامی ایران، با صدور بیانیه‌ای آغاز هفته دفاع مقدس را تبریک گفت.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، در بیانیه ارتش جمهوری اسلامی ایران آمده است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرکُم وَیُثَبِّت أَقدامَکُم»؛

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر (آیین) خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند و گامهایتان را استوار می‌دارد.

تلاقی عاشورای حسینی و هفته دفاع مقدس گواه این مطلب است که با پیروی از کلام نورانی «هیهات من الذله» هیچ مسیری روشن‌تر از راه حسین (ع) برای مبارزه با ظلم و استکبار و بیداد نیست و راه ما نیز از نهضت عاشورا جدا نخواهد بود.

دوران دفاع مقدس، تداعی کننده استواری کشوری است که با فرهنگ عاشورایی خود مقابل استکبار جهانی و هم‌پیمانانشان، ایستاد و با دست‌های خالی اما با تکیه بر مردم ولایتمدار و مدافع دین و وطن‌ به دنیا نشان داد که آزادگی و سربلندی در گرو ایستادگی است.

دوران هشت سال دفاع مقدس، به منزله اقیانوس عظیم و ژرفی است و شهیدان والامقام و رزمندگان بصیر میهن اسلامی ایران همچون مرواریدهایی پرتلالو بر تارک دشت‌های سوزان جنوب و قله‌های سر به فلک کشیده غرب کشور می‌درخشند.

رشادت، ایثار، مقاومت و ایستادگی رزمندگان اسلام در سال‌های حماسه و افتخار، ضمن ارتقاء معنویت و اعتماد به نفس، بستری برای پیشرفت و توسعه کشور در زمینه‌های مختلف دفاعی، علمی و عمرانی، بر اساس دستاوردها و آزموده‌های دوران دفاع مقدس فراهم آورد که ثمره‌اش در حوزه دفاعی و نظامی، ساخت تجهیزاتی پیشرفته مانند انواع شناورها، تانک‌ها، موشک‌ها و جنگنده‌ها به دست توانمند جوانان این مرز و بوم و تحقق شعار «ما می‌توانیم» است.

امروز که دشمن دوباره در تلاش است تا بتواند با ابزار تهدید و تحریم، پیشرفت و حرکت مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران را سد کند، بازگشت به روحیه همبستگی، اتحاد و تلاش برای خودانکایی و خودکفایی هرچه بیشتر کشور می‌تواند ما را از این دوران به سلامت عبور دهد.

دشمن بداند که روحیه عاشورایی ملت ایران اجازه تحمیل اراده و خواسته باطل و مردود را نخواهد داد و ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز به دشمنان این مرز و بوم یادآور می شود که در صورت هرگونه تحرکی علیه ملت شریف ایران با استعانت از آیه « أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم ? » با اقتدار عمل خواهد کرد.

ارتش جمهوری اسلامی ایران دست در دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج و نیروی انتظامی به تأسی از شهیدان گلگون کفن هشت سال دفاع مقدس، در شرایط فعلی کشور بی تابی خود را برای جانبازی در راه دفاع از آرمان‌های والای حضرت امام (ره) و تحقق فرامین و تدابیر فرماندهی کل قوا ابراز می‌دارد.

در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره حضرت امام خمینی (ره)، شهدای هشت سال جنگ تحمیلی و شهدای مدافع حرم، این هفته را به فرماندهی معظم کل قوا (مد ظله العالی)، ملت غیور ایران به ویژه جانبازان، آزادگان، خانواده‌های معزز شهدا و رزمندگان تبریک و تهنیت عرض کرده و توفیق روز افزون ملت بزرگوار ایران اسلامی را از خداوند متعال مسئلت می‌کند.

منبع: برنا

نهضت عاشورا قابل استفاده برای جهانیان است؛ شیعه نباید آن را مصادره کند


استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه نهضت عاشورا برای جهانیان است، گفت: شیعه نباید این نهضت را مصادره کند. همانگونه که قرآن تنها برای متقین و مسلمانان نیست، این نهضت نیز برای جهانیان است و حتی با عقل مدرن نیز قابل تبیین است.

به گزارش گروه خبر خبرگزای برنا، حجت الاسلام والمسلمین «مرتضی جوادی آملی»، استاد حوزه علمیه قم، در ششمین شب از سلسله نشست های «عاشورا و امروز ما» که به همت  انجمن  اندیشه و قلم، بنیاد احسان توحید و  خانه اندیشمندان علوم انسانی در محل این خانه برگزار شد، درباره موضوع دوگانه عقل و وحی در عاشورا گفت: برای ابی عبدالله، یاران و بنی هاشم، جنگ و شهادت در راه خدا افتخار بود و هیچ هراسی از آن نداشتند. به همین سبب چهره ایشان در روز عاشورا هر لحظه بر افروخته تر می شده است. حادثه کربلا منظر پنهانی نیز دارد و باید کربلا را از منظر عرفانی مورد بررسی قرار دهیم.

وی با اشاره به مقاله آیت الله جوادی آملی درباره نظام احسن هستی، گفت: اباعبدالله نه تنها رهبر و هدایتگر آسمانی جامعه است، خلیفه  خداست و نهضت را هم از این جایگاه تعبیر می کند.

جوادی آملی با اشاره به ماجرای دعوت  حضرت از عبیدالله حر جعفی، تصریح کرد: این فرد به امام گفت به دلیل شرایط زندگی از همراهی معذورم، اما یک اسب و شمشیر دارم که آن را در اختیار شما قرار می دهم. اباعبدالله در پاسخ گفتند «من برای نجات تو آمده ام.» یعنی در دستگاه امام حسین هیچ اشتباه و کاستی وجود ندارد و چون دستگاه عظیمی است نمی توان آن را با علم محدود امروز مورد بررسی قرار داد.

خاندان های نعل و تشت و نیزه در شام!

وی با بیان اینکه متاسفانه تاریخ نتوانسته همه جوانب این حادثه را آنگونه که هست، به جهانیان معرفی کند، افزود: تا 300 سال بعد عاشورا امویان به کشتن سیدالشهدا افتخار می کردند و در شام گروهی به نام اولاد تشت، گروهی اولاد نیزه و گروهی اولاد نعل خوانده می شدند یعنی اجدادشان در عاشورا و قتل امام نقش داشتند و نعل را بعنوان نماد بر در خانه خود نصب می کردند.این نشان می دهد دستگاه رسانه ای پرحجم اموی و عباسی تا 300 سال بعد از عاشورا اجازه تحلیل صحیح از آن حادثه عظیم و آسمانی را نمی داد.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه امروز، به واسطه انقلاب اسلامی و وجود جامعه فهیم، فرصت یک تحلیل صحیح از این حادثه بزرگ برای ارائه به جهانیان فراهم شده است، افزود: متأسفانه عاشورایی که امروز مطرح است، قابل ارائه به جهانیان نیست. باید  یک تفسیر درست، جامع و همراه با مبانی که آن حضرت پایه گذاری کرد ارائه کنیم. حضرت در نامه ای که به سران بصره نوشت؛ گفت «شما مدعی هستید که پیرو سنت پغمبرید اما من که فرزند پیغمبر و سنت شناسم، به شما اطمینان می دهم که سنت پیغمبر از بین رفته است.»

وی در همین راستا افزود: بنابراین می توان گفت ظرفیت نهضت اباعبدالله، یک ظرفیت جهانی است؛ نه قومی، قبیله ای، طایفه ای و نه حتی محدود به اسلام. آنچه در دستگاه ابی عبداالله وجود دارد، به مراتب وسیع تر است.

این استاد حوزه با  اشاره به  موضوع عقل و ایمان در آرای آیت الله جوادی آملی، تصریح کرد: دو گونه عقل داریم، نظری و عملی. اندیشه و تفکر در حوزه عقل نظری جای می گیرد اما ایمان در حوزه عقل عملی جای دارد. و اساسا این دو مقابله ای با یکدیگر ندارند.

این پژوهشگر دینی با اظهار تأسف از فضای تقابل میان این ایمان و عقل که در حوزه و دانشگاه وجود دارد، گفت: اصل این تقابل ناصواب است؛ هم مومنان عاقل اند و هم عاقلان مومن اند.

وی با تأکید بر اینکه  عقل مقابل ایمان نیست، افزود: این تفکر صحیح نیست که بگوییم یا باید عقل حاکم باشد یا ایمان. انبیا و اولیای الهی عاقلترین انسان ها بودند. حسین بن علی در این نهضت، در نهایت عقل و اندیشه نشان داده شد، و خود و نهضتش را این گونه معرفی کرده است.

حتی عقل مدرن ارزشها و اصول نهضت اباعبدالله را می پذیرد

این استاد حوزه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شعارهای نهضت ابی عبدالله، گفت: ما ارزش ها، اصول و مبانی را در این نهضت می بینیم که عقل بشری آن را تأیید می کند و حتی عقل مدرن نیز آن را می پذیرد؛ امروز می توانیم ادعا کنیم  اگر آموزه های حسین بن علی در سطح جهانی مطرح شود، عقل مدرن نیز آن را می پذیرد اما عقل نظری این اجازه را نمی دهد که وارد مرحله اقدام شود.

وی در تشریح شعارهای این نهضت گفت: آنچه پیامبر برای جامعه آورد تا به خیر و صلاح جامعه منتهی شود و در ارزش های تمدنی جلوه کرد، فروریخته بود. معیارهایی که برای انسانیت، اخلاق و ارزش های اجتماعی انسانی مطرح شده بود، به تدریج جای خود را به بدعت داد. یعنی همان طور که گفته می شود خلافت اصل قرار گرفت، در حالی که خداوند عالم ولایت را اصل قرار داده بود.

جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این پرسش که «آیا حق مورد انکار احدی است؟» تصریح کرد: ابی عبدالله باطل را کنار زد تا حق را جایگزین آن کند. حضرت آن زمان  تأکید داشتند آیا نمی بینید که جلوه های عدل فرونشسته است!؟ شخصیت هایی که معیار هستند، منزوی شده اند. معاویه ملعون بعضا زبان نیروهای علوی را از پشت سر بریده بود. آیا نمی بینید که باطل صریحا انجام می شود و کسی سخنی نمی گوید؟ کسی در مقابل باطل موضع گیری نمی کرد و در مقابل معروف نیز همه ساکت بودند. احدی جامعه را به معروف و خیر دعوت نمی کرد و کسی هم  دیگران را از منکر نهی نمی کرد. اینها جلوه هایی است که همواره مورد تأیید عقل و قلب است. وقتی جامعه را  شخصیت ننگین، جائر، فاجر و ظالمی چون یزید اداره کند، نباید مقابل او ایستاد؟ در چنین وضعیتی می توانیم بگوییم اسلام وجود دارد؟! می توانیم بگوییم  عدالت در جامعه وجود دارد؟! این ها معیارهایی است که با عقل مدرن نیز قابل پذیرش است.

وی با اشاره به خطبه های اباعبدالله پیش از عاشورا خطاب به مردم کوفه، توضیح داد: آن ها در پاسخ به این گلایه امام که شما به من نامه نوشتید، گفتند ما نمی دانیم چه می گویی اما با یزید بیعت کن، اگر چنین نکنی ما با تو جنگ خواهیم کرد. حضرت آنجا فرمودند نه دست بیعت دارم و نه پای فرار، می ایستم و می جنگم، و شهید خواهم شد و هرگز ذلت با یزید بودن را نمی پذیرم. آیا عقل انسانی و فطری این را نمی پذیرد و نسبت به آن خاضع نیست؟ امام حسین جایی از پیامبر نقل کردند که سخنرانی در مقابل حاکم ظالم از هر نوع حق طلبی برتر است.

عملکرد بد صاحبان دین باعث شده نتوانیم به راحتی از دین در جامعه سخن بگوییم

این استاد حوزه ادامه داد: قیام ابی عبدالله زمینه ساز ظهور حقیقی حضرت بقیت الله است. متأسفانه امروز، به دلیل عملکرد بد صاحبان دین در شرق  غرب نمی توانیم از دین در جامعه سخن بگوییم. امروز به راحتی نمی توان از دین در سطوح اجتماعی سخن گفت؛ چراکه اقدامات ناصواب افراد دین خوار که باید به زشتی از آن ها یاد کرد با دین بازی کرده است. اما این نهضت، ظرفیت لازم برای احیای این شعارها، سخنان و رفتارها را دارد، هم از نظر رفتار سلبی و هم رفتاراثباتی.

جوادی آملی ادامه داد: در رفتار سلبی شاید بگویید ابی عبدالله تنها به مصاف آن ها رفته بود؛ ایشان  سه نوبت بیعت خود را از یارانش برداشت. یک بار زمانی که خبر شهادت  مسلم را شنید و گفت می توانید بروید. این درحالی است که یک سیاستمدار امروز چنین رفتاری از خود بروز نمی دهد.  

وی با اشاره به سخنی از حضرت علی مبنی بر اینکه اگر بحث نیرنگ نبود، من از معاویه زیرکتر بودم، تصریح کرد: امروز اخلاق و عقلانیتی که در جهان حاکم است، این مفاهیم را می پسندند. جامعه اخلاقی از نیرنگ و فریب استفاده نمی کند و نیرنگ باز را به عالم سیاست راه نمی دهد؛ این رویکرد پسامدرن است و فرصت مناسبی برای ارائه این مفاهیم است.

این پژوهشگر دینی با اشاره به سخنرانی اباعبدالله پس از آنکه حر مقابل ایشان را گرفت و مانع از  حضورشان در کوفه شد، گفت: امام پس از این سخنرانی برای دومین بار  بیعت خود را از یارانش برداشت و بار سوم شب عاشورا بود که جنگ قطعی شد و حضرت فرمودند از تاریکی شب استفاده کنید و با خانواده بروید اما آن ها نرفتند. این اتفاقات و رفتارها باعث شده است ما ظرفیت نهضت را بالا بدانیم و آن را مطالعه کنیم.

باید نگارش متفاوتی از نهضت عاشورا به زبان جهانیان ارائه شود

وی با بیان اینکه مداحی ها و روضه خوانی برای خودی ها شاید مناسب باشد اما برای معرفی نهضت به جهانیان  مناسب نیست، افزود: در اینجا باید به گونه دیگری و با نگارش متفاوت، با عقلانیت و اخلاق امروزی که بشر می پسندد، همراه شود تا این نهضت به جهانیان معرفی شود. برای این مهم باید شعارها استخراج و تحلیل درستی از آن، به زبان جهانیان ارائه شود.

جوادی آملی تأکید کرد: شیعه نباید این نهضت را مصادره کند؛ چراکه برای شیعه نیست. خداوند در قرآن می فرماید این کتاب تنها برای متقین نیست، برای همه بشر است. خطابه های حسین بن علی  نیز به همین شکل جهانی است و باید با زبان عقلانی بیان شود.

این استاد حوزه ادامه داد: متأسفانه جامعه امروز ما یا بر اساس عقل بدون وحی و یا نقل بدون عقل اداره می شود که وضعیت چنین است. اگر عقلانیت وحیانی به وجود بیاید، می توان این نهضت را احیا کرد.

به باور جوادی آملی، اراده خداوند زنده نگه داشتن و به پا داشتن پرچم حسین است همانگونه که خواستند مزار حسین را به آب ببندند و آب، در محدوده حرم، ایستاد و حیران شد و بدین خاطر به آنجا حائر حسینی می گویند.

وی در پایان گفت: نهضت حسینی عقلانیت را می تواند شکوفا کند، کدام شخصیت را می شناسید که پیام توحید و انسانیت را اینگونه در گودال قتلگاه بیان کند؟ تنها شخصیتی چون زینب کبری است که می تواند در گودال قتلگاه مخاطب پیکر بی سر سیدالشهدا قرار بگیرد و آن را قربانی کوچکی برای خدا بخواند و تقدیم ذات الهی کند.

منبع: برنا
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟