تبلیغات در تلکسیران

واژگونی یک تانکر حمل سوخت در محور ماهشهر - هندیجان


سرپرست فرمانداری ماهشهر گفت: کاهش دید باعث وقوع تصادف 2 کامیون با هم در جاده ماهشهر- هندیجان ، و پس از آن واژگونی یک تانکر حمل سوخت و ریختن سوخت بر روی جاده شده بود.
واژگونی یک تانکر حمل سوخت در محور ماهشهر - هندیجان

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محسن بیرانوند،  سرپرست فرمانداری ماهشهر بیان داشت: 3 جاده در جنوب خوزستان که از حدود ساعت 11 صبح سه شنبه به دلیل وقوع پدیده گردو غبار و کاهش شدید دید و تصادف، مسدود شده بود ساعتی پیش با تلاش ماموران امدادی بازگشایی شد.

وی  با اشاره به جزئیات این حوادث افزود: هر 3 محور بندرماهشهر- هندیجان؛ بندرماهشهر- امیدیه و بندرماهشهر- رامشیر به دلیل وقوع پدیده گرد و غبار و کاهش دید افقی مسدود، و تردد وسایل نقلیه مختل شده بود.

وی گفت: کاهش دید باعث وقوع تصادف 2 کامیون با هم در جاده ماهشهر- هندیجان ، و پس از آن واژگونی یک تانکر حمل سوخت و ریختن سوخت بر روی جاده شده بود.

سرپرست فرمانداری بندرماهشهر ادامه داد: از ساعت اولیه وقوع پدیده گرد و غبار ماموران امداد رسانی هلال احمر، آتش نشانی و فوریت های پزشکی، راهداری در محل حاضر شده و در حال تلاش برای بازگشایی مسیر و هدایت وسایل نقلیه بودند که به دلیل وزش شدید باد کار امداد رسانی به دشواری انجام می شد.

انتهای پیام/م

3 جاده مسدود شده در جنوب خوزستان بازگشایی شد

امام حسین(ع) اکسیر اعظم و کیمیای محبت است


عزاداری برای امام حسین(ع) فقط به ایام محرم و صفر محدود نمی شود، ولی جوش و خروش مردم برای مصیبت جانسوز این بزرگوار در این ایام بیش تر است.
امام حسین(ع) اکسیر اعظم و کیمیای محبت است

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مصیبت امام حسین(ع) و یاران باوفایش اینقدر جانسوز است که ایام محرم و صفر مختص عزاداری برای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است و فرصت مناسبی برای آشنایی بیش تر مردم و جوانان با این بزرگواران است تا بدانند چرا واقعه عاشورا رخ داد و چنین ظلم بزرگی بر خاندان عصمت و طهارت روا شد.

تصمیم گرفتیم به منظور اشاعه فرهنگ و قیام عاشورا و همچنین آشنایی با مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) با مداحان استان خوزستان گفتگو نماییم.

 خودتان را معرفی کنید

با عرض سلام و آرزوی قبولی عزاداری همه شما سروران و عزیزان، سید محمدصادق امام هستم، متولد 1366 و دارای مدرک مهندسی فناوری اطلاعات

 از چه سنی شروع کردید به مداحی؟

از سنین کودکی آغاز کردم و بتدریج این اتفاق افتاد و بحمدالله ادامه پیدا کرد.

امام حسین(ع) اکسیر اعظم و کیمیای محبت است

 چگونه وارد مداحی شدید؟

زمانیکه دانش آموز بودم، در مدرسه میکروفون دستم می دادند تا دِکلمه بخوانم و یادم هست که یک مرتبه هم دوربین عکاسی به من هدیه دادند و این موضوع باعث می شد با خواندن بیگانه نباشم و اعتماد به نفسم بیشتر شود، اما بصورت رسمی و مستقل از محرم سال 1384 شروع کردم و امیدوارم این منصب نوکری را تا آخرین نفس از ما نگیرند.

 از امام حسین(ع) چه می خواهید؟

امام حسین (ع) اکسیر اعظم و کیمیای محبتی هستند که هرکس ذره ای به سمت ایشان گرایش داشته باشد چنان مجذوب این سرچشمه عشق میشه که عاشق آن حضرت شده که فقط دوست دارد به وی خدمت کند و نوکر باشد، و این فقط حرف و خواسته من نیست و خواسته تمام خادمان و نوکران آن حضرت است و این خواسته هم ریشه در روایات دارد که می فرماید در روز رستاخیز وقتی ندا می دهند که خادمان و نوکران اهلبیت(ع) و ابی عبدالله(ع) وارد بهشت شوند از نعمات الهی متمنع شوند و آن ها امتناع می کنند و ما اربابمان را می خواهیم و خواستار نوکری این بزرگوار در بهشت هستیم و گِردش بگردیم.

 کدامیک از اشعارتان را بیش تر دوست دارید؟

بنده تا حدودی در بحث شعر و شاعری دستی بر آتش دارم، ولی نه به صورت حرفه ای و بیشتر از اشعار اساتید شعر در این زمینه استفاده می کنم و شعری که خیلی با آن ارتباط برقرار می کنم وقتی در مجالس میخوانم یا با خودم زمزمه می کنم و حال خوشی به من می دهد و با آن میسوزم این است که:

بودند دیو و دد همه سیراب و می مکید خاتم ز قحط آب سلیمان کربلا

از آب هم مضایقه کردند کوفیان خوش داشتند حرمت مهمان کربلا

 اساتید شما چه کسانی بودند؟

همینطور که قبلا گفتم چون پدربزرگ و پدرم حاج سید محمد امام مداحی می کردند و درحال حاضر نیز پدرم مداح است و استادی جز پدر بزرگوارم در این طریق مقدس ندارم و همیشه سعی کردم از نکات و نصایح ایشون بهره لازم را ببرم ان شاءالله.

 تأثیر شعر خوب در امر مداحی چیست؟

همانطور که هر حرفه ای برای اینکه بتواند به نحو احسن کارش را خوب انجام دهد نیاز به ابزارهای متناسب و قوی دارد، ابزار کار یک مداح هم شعر است که هرچقدر از اشعار قوی و پرمحتوا استفاده کند قطعا تاثیرگذاری خوب و قابل قبولی خواهد داشت.

امام حسین(ع) اکسیر اعظم و کیمیای محبت است

 کدامیک از منبری های بزرگ را می شناختید؟ و احیانأ با آن ها منبر هم داشته اید؟

سالیان قبل که حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسین هاشمی نژاد در هیئت رزمندگان اسلام حضور و مراسم داشتند و در خدمت ایشون در کسوت مجری گری و شعرخوانی بودم، ولی چند مرتبه ای توفیق داشتم بعد از سخنرانی و مرثیه سرایی حضرت حجت الاسلام و المسلمین میرزامحمدی که یکی از سخنرانان و مرثیه سرایان بنام کشور هستند و در هیئت کریم اهل بیت فاطمیه اهواز مراسم داشتند، عرض ارادتی داشته باشم.

 راجع به شور خوانی بگویید؟

شورخوانی همراه با شعور بسیار عالی است، چرا که شوری که با اشعار بصیرتی و حماسی در خصوص اهل بیت علیهم السلام باشد جوانان پرشور را به سوی راه و روش درست هدایت می کند، همانگونه که استاد حاج صادق آهنگران در دوران دفاع مقدس این راه را به خوبی رفتند و شهدای بزرگواری با نوحه خوانی این بزرگمرد مداحی کشور به عشق الهی رسیدند.

 در مورد سبک هایی که به صورت تقلیدی از روی خوانندگان غربی و همراه با عیا می باشد چه نظری دارید؟

قطعا این حرکت قبیح و زشت است، ما در بحث سبک، آهنگ و نغمات ایرانی و سنتی از غنای خوبی برخورداریم و اصلا شایسته و زیبنده مجالس اهلبیت(ع) نیست که از آهنگ های و سبک های غربی و حتی آهنگ های و سبک های خواننده های کشور است استفاده شود.

 برای کدام روضه ها بیش تر می سوزید؟

تمام روضه های حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از کوچکترین تا بزرگترین آن ها اگر با معرفت کامل نگاه کنیم، بخوانیم و بشنویم ما را می سوزاند.البته بعضی از مصیبت ها خیلی احساسی تر هستند که نه تنها شیعه بلکه کسانیکه دین و مذهب دیگری دارند این مصیبت ها را می شوند با آن می سوزند، اما روضه ای که من با آن می سوزم مصیبت سند مظلومیت امام حسین(ع) در روایات و مقاتل یاد شده و آن روضه باب الحوائج حضرت علی اصغر(ع) است.

 آیا به چشم خود کرامتی از اهل بیت علیهم السلام دیده اید؟ برای ما بگوئید

بله، چندسال پیش مشکل و بیماری سختی بر همسرم عارض شد  و با توسل به حضرت رقیه بنت الحسین(س) در کمتر از 24 ساعت آن مشکل برطرف و علائم بهبودی در همسرم مشاهده و بحمدالله بعد از چند روز بیماری برطرف شد و سلامتی خود را بطور کامل بدست آورد.

 برای مداحان چه نصیحتی دارید؟

قطعا و یقینا بنده سراپا تقصیر در جایگاهی نیستم که نصیحت کنم و صلاحیت این کار را ندارم، اما سخنی که از یکی از پیرغلامان با اخلاص اهلبیت(ع) جناب آقای سازگار که شخصا در مجلس این بزرگوار حضور داشتم فرمودند و هیچوقت این توصیه را فراموش نمیکنم اینکه ما برای حضرات معصومین(ع) می خوانیم تا اسم ما را بعنوان نوکر ثبت کنند، اما باید به این نکته هم توجه کنیم که گاهی وقتی نخوانیم اسممان ثبت می شود، چه بسا عمری بخوانیم ولی ثبت نشده چون اخلاص نداشته ایم و در آخر فرمودند اخلاص، اخلاص، اخلاص

توصیه ای که دارم این است که مصیبت کربلا بزرگ و جانسوز است که نیاز به مبالغه در بیان مصیبت ندارد، اینقدر بزرگ است که در زیارت عاشورا به آن اشاره شده که شما چه می دانید مصیبت بزرگ چیست؟ " مصیبته ما اعظمها و اعظم رزیتها فی السلام "
پس خواهشی که دارم به عنوان ذره ای کمترین در این دستگاه مقدس که اصل و حقیقت  ماجرا را بخوانیم که اگر ما معرفت لازم را داشته باشیم با یک مصیبت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) روح از بدن ما مفارغت خواهد کرد.

امام حسین(ع) اکسیر اعظم و کیمیای محبت است

از شهدای کربلا کدامیک را بیش تر دوست دارید؟

بنده در اکثر مواقع که مشکلی یا حاجتی دارم به باب الحوائج حضرت اباالفضل العباس(ع) و حضرت علی اصغر(ع) متوسل می شوم و خیلی عاشق این 2 بزرگوار هستم.

 کدام یک از شعرای آئینی را بیش تر دوست می دارید؟

آقایان سازگار، لطیفیان و رحیمی در کشور و شعرای خوزستانی مرحوم حاج حبیب الله معلمی، حاج ابراهیم سنایی، سید محمدمهدی شفیعی و  حیدری آل کثیر

 پیرغلام یعنی چی؟

کسی که در خانه اهل بیت(ع) با اخلاص کامل نوکری کرده و در این طریق مقدس ریش سفید کرده است.

 چقدر اشعار ما درخور امام حسین (ع) و اهل‌بیت (ع) است؟

هرچقدر برای حضرات معصومین شعر بگوییم و مداحی و نوکری کنیم، یک قطره از اقیانوس محبت ایشان را نتوانسته ایم جبران کنیم و گوشه ای از عظمت این بزرگواران را به تصویر بکشیم اما در باب شعر خوب شعرای خوبی الحمدالله در کشور هستند که شعرهای وزین و پرمحتوایی می گویند که ابزار کار ذاکران اهلبیت(ع) هستند مثلا: آقای سازگار با چندین جلد کتاب شعر به نام نخل میثم، آقای انسانی، آقای لطیفیان، آقای صابر خراسانی و آقای برقه ای و خیلی دوستان و شعرای عزیز و بزرگ که اگر بخواهیم اسامی تک تک بزرگواران را بگوییم زمان زیادی لازم است.

اما از در استان خوزستان شعرای بزرگی بودند و هستند از جمله مرحوم حاج حبیب الله معلمی استاد بزرگوار و شاعر 8 سال دفاع مقدس و همچنین شعرای خوزستانی حاج ابراهیم سنایی که از شاعران قوی و بااخلاص در این دستگاه مقدس هستند، حجت الاسلام سید محمدمهدی شفیعی و آقای حیدری آل کثیر و دین خود را در اشعارشان به اهلبیت(ع) ادا کرده اند.

 فکر می کنید چرا الان مداح ها به حرف بزرگ ترها گوش نمی کنند؟

بطور مطلق نمی توان گفت در این حرفه کوچکترها به حرف بزرگترها گوش نمی دهند، هستند کوچکترهایی که به پندها و نصایح اساتید و بزرگان گوش می دهند و بکار می برند، ولی منکر این مسئله هم نمی شوم بخاطر سبک و سیاقی که امروزه مداحی کردن و برگزاری مراسمات پیدا کرده و پیشرفت خیره کننده تکنولوژی رسانه ای در این مسئله هستند مداحان کوچکتری که بعضا حرف شنوی کمتری نسبت به دیگران دارند و دعا می کنیم ان شاءالله خداوند بحق اباعبدالله الحسین(ع) همه ما را هدایت و عاقبت بخیر کند ان شاءالله.

امام حسین(ع) اکسیر اعظم و کیمیای محبت است

به نظرتان مناجات خوان کم داریم؟

تا حدودی بله، حرفه مداحی و ذاکری اهلبیت(ع) شامل چند بخش است: مناجات خوانی، روضه خوانی، نوحه خوانی، مولودی خوانی، که البته در این چندسال بخش نوحه خوانی هم به خود به چندبخش دیگر تقسیم شده مثل؛ نوحه خوانی سنتی و غیرسنتی و هرکس بنابر استعدادی که دارد در یکی از این بخش ها متمرکز می شود و فعالیت می کند.
ولی در کل می توان گفت در این چندسال بخش مناجات خوانی متاسفانه خیلی مظلوم واقع شده است.

 نظر شما درباره مسجد رفتن و ارتباط هیئتی ها با مسجد چیست؟ به نظر می آید این ارتباط کم رنگ است؟

به قول معروف آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است، قطعا مسجد رفتن و هیئت رفتن بدون شک خوب هستند و مقام معظم رهبری (حفظه الله) در سخنان خود مساجد و هیئات را باهم بعنوان خط مقدم جبهه فرهنگی معرفی کرده اند و بر پیوند هرچه بیشتر هیئات با مساجد و بالعکس تاکید داشتند و به نوعی این ها مکمل هستند و به نوعی مصداق حدیث ثقلین "کتاب الله و عترتی" است، هرکدام آن ها به تنهایی نه تنها فایده ندارد بلکه ضرر هم دارند، فقط به قرآن توجه کنیم و از اهلبیت(ع) دور شویم و بالعکس هردو مضر هستند، قرآن و عترت هردو باهم باعث نجات و هدایت بشر هستند.

 ظاهر مداح چقدر اهمیت دارد؟ یک مداح باید چگونه باشد و چگونه رفتار کند؟

قطعا ظاهر یک مداح باید طوری باشد که شان اهلبیت (ع) را زیر سوال نبرد و خدشه دار نکند، بالاخره مداحان کسانی هستند که دم از خدا و اهلبیت (ع) می زنند، باید ظاهر و باطن آن طوری باشد که وقتی دیگران آن ها می بینند بگویند روضه هایی که می خوانند اول بر خودشان تاثیر گذاشته است و بعد دیگران هم تاثیرپذیری داشته باشند.

 آیا گرفتن پول برای روضه‌خوانی اشکال دارد؟

در روایات زیادی داریم که ائمه اطهار(ع) به روضه خوان ها سله می دادند و این سله دادن و گرفتن اصلا ایرادی ندارد، ولی یک نکته وجود دارد که در این زمینه باید اختیاری وجود داشته باشد و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بارها فرموده اند که مداحان، ذاکران و حتی سخنرانان با بانی جلسه عدد و رقم مشخص نکنند و هرچه به عنوان هدیه دادند قبول کنند.

امام حسین(ع) اکسیر اعظم و کیمیای محبت است

به نظر شما عزاداری امام حسین(ع) باید چه ویژگی داشته باشد و هیئت خوب چه هیئتی است؟ چگونه می توانیم برای امام حسین (ع) عزاداری كنیم؟

عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) باید شور و شعور را همزمان باهم داشته باشد و این دو مکمل هم هستند و هر کدام به تنهایی راه به جایی نخواهند برد و چه بسا ممکن است به بیراهه بروند، شور عزاداری امام حسین (ع) باید با عواطف و شعور با عقل انسان کار دارند و بکارگیری قلب و عقل هردو باهم سبب یک انفجار شیرین در انسان می شوند و بعد از جلسه می بینید فرد احساس سبکی و رهایی دارد و به نظر من یکی از مهم ترین ویژگی های عزاداری حضرت اباعبدالله(ع) بکارگیری شور و شعور و کنارهم قرار دادن قلب و عقل است و همراهی این ها باعث می شود شعار امام حسین(ع) در واقعه عاشورا که همان هیهات من الذله است به عمق جان ما بنشیند و بتوانیم درکش کنیم ان شاءالله.


هیأت‌ها چگونه می‌توانند در مقابل نفوذ فرهنگی سد ایجاد کنند؟
 آفت‌هایی که هیئت‌های کنونی را تهدید می‌کند، کدام‌ هستند و چگونه می‌توان بر آن‌ها فائق آمد؟
 هیئت‌ها چگونه می‌توانند پرده از نقشه‌ دشمن در تحولات روز بردارند؟ چگونه می‌توانند در برابر نفوذ فرهنگی دشمن، سد ایجاد کنند؟
 نقش مداحان در دعوت جوانان به پرشور بودن هیئت های امام حسین(ع) چیست؟جذب جوانان و هدایت آنان به سمت معارف اسلامی به چه میزان است؟ چه اقداماتی باید در این راستا صورت گیرد؟

اولا صحبت در این رابطه خیلی زیاد است و دوم اینکه اساتید بزرگان و اهل قلم در این خصوص زیاد صحبت کرده اند و نوشته اند و سوما اینکه بنده در جایگاهی نیستم که بخواهم آسیب شناسی کنم اما تا جاییکه به ما یاد داده اند و یادگرفته ام و میدانم دشمن ما هم خود نیز اعلام کرده است و مخصوصا کارشناسان و برنامه ریزان آمریکایی، صهیونیستی و انگلیسی که تا وقتی که مسلمانان خصوصا شیعیان پرچم سرخ و پرچم سبز بدست دارند نمی توان آن ها از پای درآورد.

منظور از پرچم سرخ همان پرچم امام حسین(ع) و راه شهادت و پرچم سبز هم پرچم ولایت است و سالهاست که دشمنان ما برنامه های خود را روی همین مسائل پیاده می کنند.

اگر ما از لحظات فکری و فرهنگی آمادگی لازم را نداشته باشیم قطعا دچار فتنه و آسیب های جدی در زمینه هیئت و هیئت داری می شویم و مقام معظم رهبری قبلا راهکار ارائ داده اند و فرموده اند ما هیئت سکولار نداریم و نباید داشته باشیم، یعنی نباید نسبت به مسائل و اتفاقاتی که در مورد جهان اسلام و منطقه رخ می دهد بی تفاوت نباشیم و نباید فقط در هیئت به خواندن ذکر مصیبت مشغول شویم و کاری به دیگر مسائل نداشته باشیم و از طرفی این جمله که " سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست" نباید فراموش شود، متاسفانه دشمن روی این جمله کار می کند و در بعضی هیئت ها دچار این فتنه شده اند و فقط روی شور کار می کنند و به شعور کاری ندارند و این یکی از بزرگترین آفت های است که یک هیئت می تواند به آن دچار شود.

اگر در هیئت اصل حرکت کربلا برای مردم به صورت صحیح بیان شود و همانطور که ما می دانیم تاریخ درحال تکرار شدن است و شرایط کنونی جهان را با حرکت کربلا تطبیق دهیم و بصیرت افزایی کنیم و اصل معنای "هیهات من الذله" را با شرایط امروزی توضیح دهیم دیگر دچار فتنه نمی شویم و دیگر کسی در روز عاشورا مثل فتنه سال 88 به هیئت ها جسارت و هتک حرمت نمی کند، خادمان حضرت اباعبدالله (ع) را مورد ضرب و شتم قرار نمی دهد، پرچم ها را آتش نمی زنند، و از طرفی ائمه اطهار(ع) سیاست مدارترین افراد بودند و هستند.

از دیگر آفت های هیئت ها ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی و نادیده گرفتن اصل وحدت است  با تحلیل و تحقیقی ساده متوجه می شویم که چقدر دشمن از این آفت و فتنه استفاده و برنامه ریزی می کند و متاسفانه به ما ضرب هم زده و هنوز هم دست از این فتنه برنداشته است.

بنابراین اگر در هیئت بصیرت افزایی کنیم می توانیم سد محکمی مقابل تهاجمات فرهنگی دشمن ایجاد نماییم و همین بصیرت افزایی سبب می شود خیلی از آفت های هیئت و هیئت داری بتدریج کمرنگ شود و ان شاءالله بطور کلی محو شوند.

امام حسین(ع) اکسیر اعظم و کیمیای محبت است

سخن پایانی؟

یک بیت شعر درخصوص اباعبدالله(ع) میخوانم که زبانحال همه نوکرهای حضرت است:

بر من لباس نوکری ام را کفن کنید / نوکر اگر بهشت هم برود بازهم نوکر است

از همه عزیزان التماس دعا دارم و از شما خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اهواز سپاسگزارم که با تهیه این چنین گزارش هایی در اشاعه فرهنگ و قیام عاشورا نقش ایفا می کنید.

 

گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/

دست هایی که به باد حکم می کنند


در موقعیتی که وضعیت کسب و کار دشوار است و اراده برای سرمایه گذاری کم، هستند جوانانی که ثابت کردند. می توان حتی باد که به فرمان سلیمان نبی رام می شود را با همت و پشتکار در چنگال تکنولوژی قرن 21 گرفتار کرد.
دست هایی که به باد حکم می کنند

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، استفاده از انرژی بادی پیشینه دراز مدتی داشته و به حدود 2 سده پیش از میلاد در ایران باستان بازمی‌گردد. برای نخستین بار، ایرانیان موفق شدند با استفاده از نیروی باد، دلو (دولاب) یا چرخ چاه را به گردش درآورده و آب را از چاه‌ها به سطح مزارع برسانند.

توربین بادی 3 نوع اصلی دارد. پره توربین‌های بادی می‌تواند به دور محور افقی یا عمودی دوران کند. توربین بادی با محور افقی، پیشینه بیشتری داشته و امروزه هم بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقابل، مزیت توربین بادی با محور عمودی، عدم حساسیت نسبت به جهت وزش باد و عدم نیاز به یک پایه مرتفع است.

در توربین‌های بادی با محور عمودی روتور اصلی به‌ صورت عمودی قرار می‌گیرد. مهم‌ترین برتری این نوع از توربین‌های بادی آن است که نیازی به تنظیم جهت قرارگیری نسبت به جهت وزش باد ندارند. مهم‌ترین عیب این نوع توربین‌ها نیز کم‌ بودن سرعت دورانی آن‌ها و در نتیجه زیادبودن گشتاور و هزینه بیشتر سیستم انتقال قدرت، بارگذاری دینامیکی زیاد پره‌ها و همچنین پیچیدگی زیاد طراحی و تحلیل ایرفویل پره‌ها پیش از ساخت پیش‌نمونه (پروتوتایپ) است.

احسان حمیدی یکی از طراحان توربین‌های بادی و مدیر عامل شرکت طراحی و ساخت توربین های بادی در خصوص فعالیت هایش در زمینه طراحی و ساخت این دستگاه گفت: سال 1391 خورشیدی و با 4 نفر از دوستان، بادی وزیدن گرفت و توربین فعالیت ما نیز شروع به چرخیدن کرد، هرچند اوایل با مشکلات فراوانی از جمله نداشتن شناخت کافی از ارگان‌های خاص برای حمایت از شرکت مواجه بودیم، اما رفته رفته مسائل حل شد. سال 92 به عنوان نخستین شرکت، اولین نیروزا محور عمودی را نصب، و پس از آن در سال 1394 گواهی ثبت اختراع دریافت کردیم. بعدا نیز فعالیت مان را به صورت جدی‌تر ادامه دادیم. سال 1395 و پس از آنکه توربین بادی ما جز 5 طرح برگزیده کشوری شناخته شد، در سال 96 به نمایشگاه جهادگران علم و دانش دعوت شده و همان سال با دعوت رسمی شرکت کپکو در کره جنوبی برای حضور در نمایشگاه تخصصی علم و صنعتِ برق و الکترونیک سئول راهی این کشور شدیم.

وی افزود: سپس در قسمت رقابتی نمایشگاه، موفق به کسب مدال برنز، و بعدا نیز جایزه ویژهِ کسب اختراعات را از سازمان ایفیا دریافت کردیم. در حقیقت دلیل دعوت ما به آن نمایشگاه راندمان توربین بود که اکنون با 25 درصد تولید می‌کنیم و توانسته بودیم 3 درصد کارایی کلاس نیروزا را افزایش دهیم. توربین بعدی که در حال ساخت هستیم نیز تا 38 درصد بازدهی دارد که مناسب مزارع بادی و نیروگاه‌ها است.

حمیدی در خصوص محصولات ارائه شده این شرکت، بیان داشت: ما توربین‌های محور عمودی را در 3 اندازه و 3 توان مختلفِ کلاس ساوونیوس تولید می‌کنیم. به تازگی نیز کلاس داریوس را که برای اولین بار در ایران تولید می‌شود به آن افزوده ایم. ساخت توربین‌های بادی در ایران سابقه طولانی ندارد، فقط شرکت‌های دولتی نیروزا‌های بادی را تولید، که حدود 60 درصد قطعات را وارد می‌کنند، اما شرکت‌های دانش بنیان ما تقریبا تمام تکه‌ها را از داخل تامین می‌کنند مگر 4 یا 5 درصد مانند برخی فیوز‌ها یا تعدادی از کابل‌ها و خازن مقاومت، اما قطعات اصلی مثل ژنراتور، پره، مهندسی و ساخت در داخل کشور انجام می‌شود.

مدیر عامل شرکت طراحی و ساخت توربین های بادی در زمینه اشتغال زایی اظهار کرد: 8 نفر به صورت مستقیم در این کارگاه مشغول به کار، و با توجه به وسعت کار نیز حدود 20 نفر به صورت غیر مستقیم فعالیت دارند. ضمن اینکه اگر پروژه عمرانی باشد تعداد قابل توجهی از افراد را مشغول به کار می‌کند. البته در صورتی که پروژه تدوام داشته باشد اشتغال زایی پایدار می‌ماند، اما معمولا موقت هستند.

وی اذعان داشت: برنامه‌های مختلفی را برای آینده برنامه ریزی کرده ایم و قصد داریم موفقیت‌ها را مانند پره‌های توربین که با سرعت باد سریعا به گردش در می‌آیند با شتاب و تندی بیشتری کسب کرده، و برق بیشتر تولید کنیم تا جایی که به کشور‌های مجاور صادر کنیم.

حمیدی بیان کرد: مشکلاتی که می‌توان در این زمینه اشاره کرد، نبود حمایت‌های کافی از شرکت‌های دانش بنیان است، کمپانی‌های نوپا به محل‌های تولیدی و صنعتی نیازمندند، هرچند که ما نیز قصد کرده و داریم که روی پای خودمان بایستیم، اما ساخت توربین هزینه زیادی در بر دارد و جنس گرانی حساب می‌شود. حمایت‌ها همان پشتیبانی‌ها از صنایع مرسوم است که کافی نیست و با توجه به نرخ ارز و تورم افزایش پیدا نمی‌کند. فقط پارک علم و فناوری یک دفتر کار با قیمت پایین ارائه می‌کند، که ما نیازمند سوله هستیم.

تولید انرژی تجدید پذیر یکی از اهداف پارک علم و فناوری ایران 

سید محمد علی افشانی، معاون پارک علم و فناوری در خصوص حمایت‌های این نهاد از شرکت‌های دانش بیان عنوان داشت: در چند سال گذشته و با توجه به اهمیت تولید انرژی‌های تجدید پذیر همانند انرژی‌های بادی و خورشیدی، یکی از اهداف پارک علم و فناوری ایران توجه به این گونه کسب و کار‌ها است؛ و معمولا هر ساله آن‌ها را اولویت بندی و جهت دهی می‌کنیم که کسب و کار‌های مربوط به انرژی‌های تجدید پذیر در اولویت است.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی و خروج ارز از کشور ما برای تولید محصولات داخلی و گونه توربین‌های بادی اولویت قرار داده ایم. گروه شرکت ژرف سپنتا نیک نام آریا که از ابتدای سال 96 در پارک علم و فناوری خوزستان و در مرکز رشد ما مستقر شد. در این یکسال گذشته رشد قابل توجهی داشته و مقدار تسهیلاتی که از ما دریافت کرده اند نیز در روند رشد شان موثر بود.

افشانی در پایان بیان کرد: مهم‌ترین دلیل رشد این گروه و شرکت آن‌ها توانایی منحصر به فرد، تلاش شبانه روزی و انرژی بسیار زیاد این جوانان بود.

با توجه به گرمایش جهانی زمین، وزیدن باد‌های موسمی در استان خوزستان و نیازمندی انسان به هوای پاک که حق طبیعی بشریت حساب می‌شود و همچنین افزایش توان داخلی، ظرفیت تولید و جلوگیری از فرار مغز‌ها به خارج از کشور، امید است جامعه اهمیت نخبگان و کسب و کار‌های دانش بنیان را بیشتر درک کند.


انتهای پیام/ ساسان ناصری زاده

جذب توریست با ترفندهای پزشکی / مرهمی که مرزها را در نوردید


توریسم درمانی ?ک? از حوزه ها?? است که م? تواند نقش? بسزا در جهت توسعه گردشگری ا?فا نما?د.
جذب توریست با ترفندهای پزشکی / مرهمی که مرزها را در نوردید

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گسترش صنعت گردشگری علاوه بر نقش و تاثیر آن در ابراز هویت ملی، موجب ارتقای ابعاد وسیع اقتصادی از جمله ایجاد فرصت‌های شغلی، درآمدزایی، كاهش فقر و گسترش عدالت اجتماعی و رفاه در جامعه می‌شود. در م?ان حوزه های مختلف گردشگری، گردشگری س?مت به دل?ل قابل?ت و مز?ت های رقابت? از توجه ز?ادی برخوردار شده است.

گردشگری پس از صنعت نفت و خودروسازی، سومین صنعت بزرگ جهان به شمار می‌رود. این صنعت تاثیر بسزایی در درآمدهای ارزی کشورها دارد و به طور حتم در آینده‌ای نزدیک به صنعت اول جهان تبدیل خواهد شد. با گذر زمان و پیشرفت این صنعت، گردشگری از حالت عام خارج شده و به شاخه‌های تخصصی نظیر گردشگری فرهنگی، گردشگری ورزشی، گردشگری ماجراجویانه، گردشگری مذهبی، گردشگری سلامت و غیره تقسیم شده است. آنچه که مبنای این تقسیم‌بندی قرار می‌گیرد «نیت یا قصد اصلی» گردشگر از گردشگری است. بنابراین، افرادی که به منظور برخورداری از خدمات سلامت (پیشگیری، درمان) به کشور دیگری سفر می‌کنند، در زمره گردشگران سلامت قرار دارند.

برای توریسم درمانی که گاهی از آن با عنوان توریسم سلامت یا گردشگری سلامت نام برده می‌شود، تعاریف گوناگونی بیان شده است. سازمان جهانی گردشگری (WTO) به طور خاص، گردشگری سلامت را چنین تعریف می‌کند: سفر به منظور درمان بیماری‌های جسمی یا انجام نوعی از عمل‌های جراحی زیر نظر پزشکان در بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی در مکانی خارج از محل سکونت فرد که بیش از 24 ساعت به طول می‌انجامد.

توریسم درمانی، درآمدزایی برای ایرانی

گردشگری پزشکی از زیرشاخه‌های گردشگری سلامت است و در ایران نیز پیشینه این گردشگری به هزاران سال پیش باز می گردد.

توریسم درمانی، درآمدزایی برای ایرانی

مهران حق پرست، مدیر گردشگری سلامت دانشگاه جندی شاپور اهواز در خصوص گردشگر درمانی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: کشورهای موفق در آینده کشورهایی هستند که بتوانند در زمینه توریسم درمانی بهترین خدمات را ارائه دهند، ضمن اینکه طی قرن های متمادی ایران حرف اول را در این خصوص داشت.

توریسم درمانی، درآمدزایی برای ایرانی

وی در ادامه افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما جایگاه ویژه و بی نظیری را در این زمینه به دست آورده ایم. زمانی ما بیماران را برای درمان با هزینه دولت به خارج کشور می فرستادیم، در حالی که سال 1392 بعد از همکاری وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی در خصوص ایجاد گردشگری سلامت این فرایند برعکس شد و هر ساله شاهد رشد تصاعدی بوده ایم و روزانه 700 گردشگر برای درمان به کشور ما سفر می کنند.

حق پرست در خصوص تبلیغات برای گردشگری درمانی بیان داشت: توریست پزشکی یک کسب و کار و صنعت است و هر صنعتی نیاز به آگهی و تبلیغات دارد، هر چند ما از رقبای خود کمی عقب هستیم اما اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته، سفارت ها و کنسولگری های ما در سراسر جهان فعال شده اند. همچنین توانستیم با همکاری وزارت امور خارجه روادید درمانی یا ویزا تی را برای گردشگران در حوزه سلامت صادر کنیم که این ویزا هم ارزان تر است و هم گردشگر مدت زمان طولانی تری را می تواند اقامت داشته باشد.

توریسم درمانی، درآمدزایی برای ایرانی

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه جندی شاپور اهواز در خصوص ارائه خدمات در استان خوزستان گفت: در تنوع ارائه خدمات هیچ کمبودی چه برای اتباع خود و چه برای اتباع بیگانه وجود ندارد. حتی اگر بعضی از حوزه های ما پر تراکم باشد نیز نیاز به اعزام بیمار به خارج کشور و استان وجود ندارد. هر چند ارائه خدمات شامل زیبایی، کیفیت، سرعت بالا و هزینه پایین است که ما در این زمینه تمام تلاشمان را می کنیم تا به سطح بین المللی نزدیک تر شویم.

وی در ادامه گفت: از هند و ترکیه می توان با عنوان رقیب خود در این زمینه نام برد و عمده گردشگران سلامت ورودی به استان خوزستان از کشورهای کویت، عمان، بحرین و به خصوص عراق هستند. هدف ما نیز تبدیل شدن به قطب گردشگری در کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

توریسم درمانی، درآمدزایی برای ایرانی

حق پرست گفت: 11 بیمارستان و مرکز درمانی در استان دارای گواهی نامه بین المللی هستند که اسناد آن به سفارت خانه های ایران در سرتاسر جهان فرستاده شده است. این مقام مسئول تاکید کرد: ما در زمینه تکنولوژی نیز کم نداریم و حتی برای دنیا الگو هستیم.

وی در خصوص احترام و اخلاق مداری کارکنان بیمارستان ها و مراکز درمانی با بیماران خارجی اظهار داشت: تمام سعی و تلاش کارکنان برای آن است که گردشگران سلامت راضی از بیمارستان و کشور خارج شوند و به خصوص پرستارها به عنوان کسانی که ارتباط زیادی با بیمار دارند تمام کوشش خود را در این زمینه انجام می دهند.

توریسم درمانی، درآمدزایی برای ایرانی

شیما ناصری یکی از ساکنین شهرستان اهواز در خصوص مسافرت گردشگران عراقی به ایران اظهار کرد: تیر ماه امسال به مدت 15 روز به بغداد و برخی شهرهای جنوبی آن سفر داشتم. حجم بالای متقاضیان دریافت گذرنامه  برای سفر به ایران چشمگیر بود.

توریسم درمانی، درآمدزایی برای ایرانی

پاییز رحمانی، کارشناس ارشد برنامه ریزی توریسم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در خصوص ملیت گردشگرانی که برای درمان به اهواز مراجعه می کنند عنوان داشت: 99 درصد بیماران خارجی ما از کشور عراق اند و تنها یک درصد غیر عراقی هستند که عموما از کشورهای کویت و عمان مراجعه می کنند. البته بیشتر ورودی ها به دلیل درمان صورت نمی گیرد. انگیزه های دیگری نیز دخیل هستند از جمله دیدار با خویشاوندان و یا گردشگری فرهنگی که بعدا بیمار شده و به بیمارستان ها مراجعه می کنند. یا بیمارهای چینی که در شرکت های ساکن اهواز کار می کنند و پس از مریض شدن به مراکز درمانی مراجعه می کنند.

وی در ادامه بیان کرد: ورود گردشگران عراقی عمدتا از طریق دلالان مرزی یا حتی افرادی در سطح شهر به مراکز درمانی صورت می گیرد.

توریسم درمانی، درآمدزایی برای ایرانی

رحمانی افزود: هر چند شرکت هایی در مرزها برای راهنمایی گردشگران سلامت دایر هستند. اما به دلیل نفوذ گسترده دلال ها، و ترجیح خود عراقی ها بیش تر ورودی نیز از همین راه است و بسیاری از شرکت ها که توان رقابت با دلال را ندارند. یا مجبور به تعطیلی شده اند، و یا قصد واگذار کردن شرکت خود را دارند. از آنجایی که روزانه شمار زیادی از اتباع عراقی از طریق مرزهای شلمچه و چزابه وارد خوزستان می شوند و درصد زیادی از آن ها برای گرفتن خدمات درمانی و جراحی های زیبایی به بیمارستان ها و مراکز درمانی اهواز مراجعه می کنند.

توریسم درمانی، درآمدزایی برای ایرانی

کارشناس ارشد برنامه ریزی توریسم در خصوص امکانات ارائه شده به گردشگران سلامت اظهار داشت: خدمات خوب است، اما کاستی هایی وجود دارد. در حالی که ما می توانیم تا 2 برابر از بیماران غیر ایرانی هزینه دریافت کنیم، البته دریافت هزینه ها و چگونگی آن بر اساس تصمیمات داخلی مراکز درمانی و پزشک معالج است، اما استاندارد های جهانی معمولا رعایت نمی شود. هر چند بیماران نیز انتظار زیادی از ما ندارند و در صورتی که گره ای در کارشان ایجاد شود به واحد بیماران بین الملل مراجعه می کنند و مشکلشان رفع می شود. ما نیز به دنبال رساندن سطح استاندارد به معیار های جهانی هستیم.

احمد العلیساوی یکی از بیماران عراقی اهل بصره که برای درمان به بیمارستانی در اهواز مراجعه داشت در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: روی بدنم آب داغ ریخت و پوستم سوخته بود هر جای عراق که رفتیم نتوانستند کار خاصی انجام دهند. به ما گفتند بروید ترکیه، اما هزینه های درمان در ترکیه گران تر از ایران است و رفت و آمد نیز به آنجا مشکل تر بود، ضمن اینکه آنجا کسی همزبان ما نبود اما در ایران نیاز به خرج پول برای ترجمه نیست و وضعیت من هم بسیار بهبود یافته. رفتار پرستارها و پرسنل درمانی نیز با ما بسیار خوب است و راضی هستم.

باید دقت داشت که با توجه به ورود هزاران گردشگر به ایران از طریق مرزهای زمینی و با انگیزه های متفاوت، آنچه که نصیب ایران می شود، ارز آوری و اشتغال و نزدیکی کشور به کشورهای همسایه است و انتظار می رود هم برای رفاه بیماران کشور عزیزمان و هم برای جذب بیش تر و بهتر گردشگران سلامت غیر ایرانی، مسئولان مربوط نسبت به رساندن سطح استاندارد ها به معیارهای جهانی و آنچه که در شان بیماران است تمام کوشش خود را به کار گیرند.

 

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/

انفجار و ریزش آوار در منطقه پردیس اهواز/ 5 نفر مصدوم شدند


رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز از وقوع انفجار گاز و ریزش آوار در منطقه 2 پردیس کلانشهر اهواز خبر داد.
انفجار و ریزش آوار در منطقه پردیس اهواز/ 5 نفر مصدوم شدند

آتش پاد علی تراب پور، رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، بیان داشت: ساعت 20 و 29 دقیقه شامگاه جمعه 23 شهریورماه انفجار گاز و ریزش آوار در خیابان حقیقت یک در منطقه پردیس 2 اهواز به سامانه 125 سازمان اطلاع رسانی شد.

وی با اشاره به اینکه این حادثه بدلیل نشت و انفجار گاز شهری در طبقه همکف یک مجتمع 4 واحدی رخ داده، افزود: این حادثه سبب مصدوم شدن اهالی منزل شد.

آتش پاد تراب پور اذعان داشت: عملیات امداد و نجات و اطفاء حریق پایان یافت و مصدومان حادثه به نیروهای امدادی اورژانس تحویل داده شدند.

شهیار میرخشتی، رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی خوزستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، اظهار کرد: این حادثه سبب مصدوم شدن 5 نفر شد که بوسیله آمبولانس های مرکز اورژانس 115 به بیمارستان منتقل شدند.

انتهای پیام/گ

مصدوم شدن 5 نفر بر اثر انفجار گاز

غرق شدن جوان خرمشهری در رودخانه دز


مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول از غرق شدن جوان 14 ساله خرمشهری در رودخانه دز خبر داد.
غرق شدن جوان خرمشهری در رودخانه دز

عبدالحسین معظم فر، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، بیان داشت: ساعت 15 و 55 دقیقه امروز، جمعه 16 شهریور ماه گزارش غرق شدن نوجوانی 14 ساله اهل و ساکن خرمشهر به سامانه 125 سازمان آتش نشانی اطلاع رسانی شد.

وی تصریح کرد: سریعا اکیپی از غواصان آتش نشانی از ایستگاه شماره یک و 2 به محل حادثه واقع در منطقه تفریحی علی کله اعزام کرده و بلافاصله اقدام به عملیات جستجو و غواصی در رودخانه نمودند.

معظم فر اذعان داشت: فرد مذکور که به همراه خانواده برای تفریح به این منطقه سفر کرده بود، بدون در نظر گرفتن هشدارهای ایمنی اقدام به شنا کردن در رودخانه nc کرده که در حین شنا دچار حادثه شده و غرق می شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول اظهار کرد: آتش نشانان هم اکنون در حال جستجوی جسد و غواصی در منطقه تفریحی علی کله هستند.

انتهای پیام/گ

دز مرد 35 را بلعید

رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟