جین یانگ سیلیکون ولی، کلیشه یا ضد قهرمان؟

به گزارش جوانا اشنلر در پنجمین فصل سریال دره سیلیکون  (Silicon Valley) شخصیتی که توسط جیمی اُ. یانگ ایفای نقش می کند به درجه جدیدی از ناهنجاری و پلشتی می رسد که شاید بتوان آن را روش موثری برای رسیدگی به اتهامات کلیشه های نژاد پرستانه در نظر گرفت.

۸۷.jpgجیمی یانگ در سریال دره سیلیکون

همانطور که مارک زاکربرگ موسس وبگاه شبکه اجتماعی فیسبوک در برنامه تلویزیونی جلسات سنا ایالات متحده اظهار کرد:
آیا شما می گویید که استخراج داده منجر به اعمال زشت و نابکارانه می گردد؟ و اینکه آن نوابغ در سریال دره سیلیکون بیشتر به پول اهمیت می دهند تا به حریم شخصی کاربران؟

او بر این عقیده بود که فصل پنجم سریال کمدی دره سیلیکون که از شبکه نمایش HBO پخش می شود با نقدی کاملا مختص خود روبرو می باشد: آیا شخصیت جیان یانگ به بازی جیمی اُ. یانگ  یک تبهکار ارزشمند است یا یک کلیشه نژادپرستانه؟

در قسمتی که یکشنبه گذشته پخش شد، جیان یانگ در انکوباتور، خانه ای که در آن چهار برنامه نویس قهرمان زندگی می کردند و نرم افزار خود به نام پاید پایپر (Pied Piper) را توسعه می دادند جلوی تخته سفیدی ایستاده بود که روی آن را با عباراتی چون فیسبوک چینی، اسنپ چت چینی و اسپاتیفای چینی پر کرده بود.

جراد که وجدان بیدار اخلاقی این سریال بود با تعجب از او پرسید:

جیان یانگ! آیا قصد داری تمام این اپلیکیشن ها را برای بازار چینی ها کپی کنی؟

جیان در حالی که به طور محرمانه عبارات روی تخته را پاک می کرد، پاسخ داد:

نه، پاید پایپر چینی. “

در فصل یک، جیان به انکوباتور ارلیچ بکمن  که شخصیتی کاملا لاف زن و پرمدعا داشت، آمد. بکمن همیشه ادعا می کرد که جیان قبلا شاگرد او بوده و به دنبال آن  به مقدار زیاد حرف هایی که ریشه نژاد پرستانه داشتند چاشنی صحبت هایش به او و همچنین درباره او می کرد. هیچ یک از سازندگان این سریال شامل جان آلتشولر، دیو کرینسکی و مایک جاج اصلا نژاد پرست نبودند. اما شاید رفتارها و طرز برخورد بکمن چنین مفهومی را به بیننده القا می کرد.

این سوال با دانستن این موضوع که جیمی اُ. یانگ که یک خنداننده (استندآپ کمدین) که در شهر هنگ کنگ متولد شده و در سن سیزده سالگی به کالیفرنیا مهاجرت می کند و نقش جیان را با چهره ای سرد و بی روح، لهجه ای  زمخت  و برقی شرورانه در چشمهایش بازی می کند ترکیب جالبی است.

از نظر من، جیان از همان ابتدا هدف مهم تر دیگری داشته است، چرا که او همه چیز را می فهمد اما بروز نمی دهد. در هر موقعیتی بکمن را بهتر و شایسته تر از خود می داند، بدون پرداخت اجاره ای در خانه ی او زندگی می کند، با موفقیت های او خودنمایی کرده و جولان می دهد، کیمونوی هدیه او را قبول می کند اما کمی بعد آن را مستقیم به سینک برده و آن را تکه و پاره می کند و دور می اندازد. اما حالا که میلر (Miller) در فصل پنجم این فیلم بازی نمی کند، جیان در حال پیشرفت است: او یک گواهی فوت جعلی برای بکمن درست کرده و ادعا می کند که در پاید پایپر ده درصد سهم دارد. او همچنین اعضای تیم پاید پایپر را از خانه بیرون کرده است.

بسیاری از متخصصان آسیای صغیر این مسئله را ارزیابی کرده اند. نظرات متفاوتی وجود دارد. جیان کلیشه است. جیان گویای این حقیقت است که دره سیلیکون کالیفرنیا همیشه آسیایی ها را در درجه دوم اهمیت و اولویت قرار داده و آنها را به حاشیه می کشاند. به منظور دور شدن از جوک های نژادپرستانه، کارگردان ها تلاش می کننند از شخصیت های نژادپرست برای روایت آنها استفاده کنند .  این سریال با انواع مختلف شخصیت ها در دره سیلیکون سر و کار دارد و جیان نیز نوعی شخصیت معتبر است.

من به عنوان یک منتقد بی طرف  معتقدم که اگر در شخصیتی رشد و تغییر کرد، اگر این امکان فراهم باشد که نگاهی اجمالی به زندگی درونی و شخص شان داشته باشیم، اگر آنها برای آن نقش و موقعیت ساخته شده باشند، پس شخصیتی را میبینم که چیزی بیش از مجموعه ای از کلیشه هاست. این موضوع برای همه شخصیت ها صدق می کند حتی (علی الخصوص) برای به اصطلاح شخصیت های نا مشروع و نا مقبول.

ضد قهرمان ها برخی از ثروتمندترین و به یاد ماندنی ترین شخصیت های تلویزیونی هستند. باید بدانید که من در مورد افراد بد و یا تبهکار صحبت نمی کنم، بلکه منظور من ضد قهرمان های معتبری هستند که نظرات و انتقادهای دیگران را به سمت خود جذب کرده، از آنها در جهت منافعشان استفاده می کنند و مجددا همان ها را به ستمگران خود می چسبانند. از نظر من جیان نیز یک شخصیت ضد قهرمان تلویزیونی واقعی است.

جوانا اشنلر هر هفته مقاله ای درباره تاثیر تلویزیون روی فرهنگ برای هفته نامه بیرون جعبه “ (Outside the Box) می نویسد. این هفته نامه  معمولا هر پنج شنبه منتشر می شود. من دوست دارم که نظر شما را هم در این باره بدانم.

منبع: thestar.com

انتقاد شدید جمیله جمیل از تارانتینو

جمیل نحوه انتخاب بازیگران اثر جدید تارانتینو، با نام "روزی روزگاری در هالیوود" را شدیدا محکوم کرده است.

انتقاد شدید جمیل از تارانتینو

انتقاد شدید جمیل از تارانتینو

جمیله جمیل، ستاره هالیوودی فیلم جای خوب ، نسبت به انتخاب امیل هرش از سوی کوئنتین تارانتینو به شدت واکنش نشان داد. هرش برای ایفای نقش در اثر جدید تارانتینو، با نام روزی روزگاری در هالیوود انتخاب شده است. تنها دو سال پیش بود که هرش به علت خشونت علیه یکی از بازیگران زن هالیوود، مجرم شناخته شد و انتقاد شدید جمیل نیز به علت همین سوء سابقه است.

هرش در سال ۲۰۱۵ با حمله به دنیله برنفیلد، قصد خفه کردن او را داشت. طی این اقدام خشونت آمیز، دادگاه وی را محکوم به ۱۵ روز زندان، پرداخت مبلغ ۴.۷۵۰ دلار خسارت و ۵۰ روز خدمت به عموم کرد.

جمیل نحوه انتخاب بازیگران این اثر جدید از تارانتینو را شدیدا محکوم کرده است. وی در این رابطه می گوید:

خیلی جالب است. امیل هرش، گلوی بهترین دوست من را تا حد مرگ فشار داد که در نهایت منجر به غش کردنش شد، آن هم در مقابل چشمان ده ها نفری که در آن مهمانی حضور داشتند. اما تارانتینو به همین راحتی، اسم او را به همراه تعدادی دیگر از بازیگران در توییتر قرار می دهد.

هرش، دوست من را با سه سال تجربه اختلالات استرسی پس از حادثه رها کرد و هیچ گاه هزینه های آن را پرداخت نکرد و هم چنان هم در این رابطه معذرت خواهی نکرده است.

جمیل در ادامه سخنان خود، با اشاره به عدم معذرت خواهی از سوی هرش، تمام بازیگران حاضر در فیلم تارانتینو را گناهگار دانست.

امیل هرش برای این جرم  رقت انگیز خود معذرت خواهی نکرده است. اما در بازگشت خود، مستقیما وارد عرضه سینما و در کنار بازیگران حرفه ای می شود. باید برای هر کسی که در تولید این فیلم نقش دارد تاسف خورد. بسیاری از بازیکنان مرد و قابل دیگری وجود داشتند که به هیچ زنی حمله نکردند و برای بازی در این اثر مناسب بودند.

منبع: Business-Standard.com

باراک و میشل اوباما با کمپانی نتفلیکس قرارداد امضا می کنند

باراک و میشل اوباما قرار است برای تهیه‌ مجموعه‌های مختلف تلویزیونی با کمپانی نتفلیکس وارد همکاری شوند.

بانوی اول سابق، میشل و رئیس جمهور سابق باراک اوباما حمایت خود را از دانش آموزان فلوریدا که برای اصلاحات کنترل سلاح مبارزه می کنند، ابراز داشته اند.

بانوی اول سابق، میشل و رئیس جمهور سابق باراک اوباما حمایت خود را از دانش آموزان فلوریدا که برای اصلاحات کنترل سلاح مبارزه می کنند، ابراز داشته اند.

طرفداران از رئیس‌جمهور سابق خواسته‌اند که حضور رسانه‌ای بیشتری در مخالفت با دولت فعلی داشته باشد.

باراک و میشل اوباما قرارداد بزرگی را برای ساخت فیلم و نمایش‌های تلویزیونی با کمپانی نتفلیکس امضا کرده‌اند. به گفته‌ی سرویس استریم نتفلیکس این قرارداد شامل ساخت فیلم و نمایش‌های داستانی می‌شود.

نتفلیکس در توییتر خود اعلام کرد که: این زوج قرارداد چندساله‌ای برای تولید فیلم و سریال که شامل سریال‌های داستانی، مجموعه‌های غیرداستانی، مجموعه‌های مستند و فیلم‌های مستند می شود را با نتفلیکس امضا کرده‌اند.

آن‌ها یک کمپانی به نام higher ground را برای ساخت این محتواها تشکیل داده‌اند. انتظار نمی‌رود که خانواده‌ اوباما از این پلتفرم جدید برای حمله به دونالد ترامپ یا رسانه‌های محافظه‌کار طرفدار او استفاده کنند.

باراک اوباما از زمان خروج از دفتر خود در سال گذشته سکوت کرده است و به‌رغم درخواست‌های طرفداران در حمایت از مخالفت او با ترامپ و به دنبال جلوگیری از تبدیل‌شدن به هدفی برای رئیس‌جمهور فعلی بوده است و انتظار می‌رود که همین رویکرد را در تولید برنامه‌های جدیدش اتخاذ کند.

در عوض، آن‌ها به مسائل و مشکلاتی که رئیس‌جمهور سابق با آن‌ها مواجه بود خواهند پرداخت.

باراک اوباما در بیانیه‌ای گفت:

یکی از لذت‌های ما در زمان حضورمان در خدمات عمومی، دیدار با سطوح مختلف جامعه و کمک به آن‌ها برای به اشتراک گذاشتن تجربیاتشان با مخاطبان گسترده‌تر بود و به همین دلیل است که میشل و من از همکاری با نتفلیکس بسیار هیجان‌زده هستیم. ما امید داریم که افراد بااستعداد، الهام‌بخش و خلاق که توانایی تقویت همبستگی و درک مردم رادارند را شناسایی و به آن‌ها در به اشتراک گذاشتن داستان‌هایشان با کل دنیا کمک کنیم .

با توجه به بیانیه‌ی تد ساراندوس مدیر محتوای نتفلیکس، به نظر می‌رسد که محتواهای تولیدی قرار است بر جوامع و داستان‌سرایی متمرکز باشد نه پوشش سیاسی سنتی. او بیان کرد:

باراک و میشل اوباما از مشهورترین چهره‌های عمومی جهان هستند و  برای یافتن و بیان داستان افرادی که در جوامع خود تغییراتی ایجاد کرده و در تلاش برای تغییر مثبت در جهان هستند،در جایگاهی منحصربه‌فرد قرار دارند .

به نقل از نیویورک تایمز، وی ادامه داد:

مایه‌ی افتخار ماست که آن‌ها نتفلیکس را به‌عنوان خانه‌ای برای بیان داستان‌های خود انتخاب کرده‌اند .

منبع: independent.co.uk

کوئنتین تارانتینو: فیلم "روزی روزگاری در هالیوود" در سطح "پالپ فیکشن" است

کوئنتین تارانتینو از جدیدترین پروژه خود رونمایی کرد. نام این فیلم" روزی روزگاری " در هالیوود است و با بازی لئوناردو دی کاپریو و بردپیت در سینما کن واقع در لاس‌وگاس ساخته می‌شود.

حضور دی کاپریو در فیلم جدید تارانتینوحضور دی کاپریو در فیلم جدید تارانتینو

نهمین فیلم کوئنتین تارانتینو، در رابطه با پشت پرده قتل‌های خانواده چارلز مانسون است. اتفاقاتی که در دهه ۱۹۶۰ آمریکا را تکان داد. این کارگردان ۵۵ ساله با لئوناردو دی کاپریو و برد پیت به توافق رسیده است.

تارانتینو قول داده بود که با فیلمی مربوط هالیوود سال ۱۹۶۹، یعنی سالی که در آن قتل‌ها اتفاق افتاده است، به لاس‌وگاس برمی‌گردد. این فیلم بر اساس قتل بازیگری به نام شارون تیت و سه نفر دیگر به دست اعضای خانواده مانسون است.

او زوج دی کاپریو و برد پیت را به ستاره‌های بی‌ نظیری مانند پل نیومن و رابرت ردفورد تشبیه کرد.

کوئنتین تارانتینو در مصاحبه با هالیوود ریپورتر گفت:

"با اینکه روند فیلم کاملا یک راز است اما باید به شما بگویم که ما سعی کرده‌ایم لس‌آنجلس را به سال ۱۹۶۹ برگرداندیم. تمام خیابان‌ها، خانه‌ها و همه‌چیز به آن سال برمی‌گردند."

لئوناردو دی کاپریو در این فیلم نقش یک بازیگر بازنشسته را ایفا می‌کند. او گفت:

" صحبت کردن در مورد فیلمی که هنوز ساخته نشده است سخت است، اما من به‌شدت هیجان‌زده‌ام. کار کردن با برد پیت فوق‌العاده است. من طرفدار پروپا قرص فیلم‌هایی هستم که درباره هالیوود ساخته می‌شوند. به‌عنوان یک لس‌آنجلسی وقتی فیلم‌نامه را خواندم فهمیدم که واقعاً فوق‌العاده است. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که یک فیلم عالی بسازیم"

قرار است مارگو رابی نیز نقش شارون تیت را بازی کند. این فیلم در ۱۹ آگوست سال ۲۰۱۹ و در پنجاهمین سالگرد این قتل اکران خواهد شد.

منبع: hindustantimes.com

پیش نمایش فیلم "ونوم": تام هاردی در نقش کاراکتر تاریخی

ظاهرا یکی از تنها شخصیت های مارول، ونوم "انتقام جویان: جنگ ابدیت" که از شخصیت های قدیمی کمپانی دیزنی است، در حال ساخت فیلم مستقل خود در سینمای کلمبیا است.

۱۲۵۲.jpg تام هاردی در صحنه ای از پیش پرده ی فیلم "ونوم".

ظاهرا یکی از تنها شخصیت های مارول، ونوم "انتقام جویان: جنگ ابدیت" که از شخصیت های قدیمی کمپانی دیزنی است، در حال ساخت فیلم مستقل خود در سینمای کلمبیا است. این موضوع به این دلیل است که خود استودیوی سونی حقوق مرتبط با دنیای مرد عنکبوتی، که محل پیدایش ونوم است را کنترل می کند. اما سونی برای اشتراک در مجموعه ی مرد عنکبوتی قراردادی با استودیوهای مارول بست و همین موضوع دلیل امکان مشاهده مجموعه وب های "جنگ ابدیت" تام هلند است.

هنوز متوجه موضوع نشدید؟ داستان اصلی ونوم- به عنوان پیش پرده ی جدیدی که به صورت نمایش درآمده است- موضوع کاملا پیچیده ای نیست. ادی بروک (تام هاردی) یک روزنامه نگار پژوهشی، متوجه می شود که دکتر کارلتن دراک شیطانی، (ریز احمد) به روی همزیستی و ترکیب موجودات زنده تحقیق می کند که می تواند با بدن انسان های دیگر ادغام شود و دو رگه های ابر انسانی تولید کند. ادی خیلی زود متوجه می شود که بدنش مورد حمله ی یکی از این موجودات قرار گرفته و بر سر استفاده از قدرت جدیدش به عنوان یک نیروی خوب و نه شیطانی، به جدال برمیخیزد.

 

پیش پرده ی رسمی ونوم.

همچنین در این فیلم میشل ویلیامز در اولین نقش ابرقهرمانی خود در سینما به عنوان همسر سابق ادی ایفای نقش می کند. این فیلم همچنین شروع ایفای نقش وی در مارول است، در نقش جنی سلیت، دختر فارق التحصیل " پخش زنده شنبه شب"، یک اصلاح طلب ساده لوح که از ادی برای شکست دراک درخواست کمک می کند.

عنوان برچسب این پیش پرده " ضد قهرمان درونی خود را در آغوش بگیر" است و شرکت سونی به تماشاگران سینما کمک می کند دقیقا همزمان با "ونوم" در ۵ اکتبر به سینما بروند.

منبع: nytimes.com

بیوگرافی کارگردان فیلم دیوانه ای از قفس پرید

میلوش فورمن، فیلم سازی انقلابی بود، که با ساخته های خود هالیوود را به چالش کشید. دو اثر او با نام های "آمادئوس" و "دیوانه ای از قفس پرید" برنده جوایز اسکار شده اند. وی در سن 86 سالگی و در ایالات متحده آمریکا در گذشت.

میلوش فورمن در سن ۸۶ سالگی درگذشت

میلوش فورمن در سن ۸۶ سالگی درگذشت

میلوش فورمن، فیلم سازی بود که با کارگردانی انقلابی خود، هالیوود را به چالش کشید. دو اثر از او برنده جایزه اسکار شده اند. این کارگردان محبوب، در سن ۸۶ سالگی و در ایالات متحده آمریکا در گذشت.

خبر درگذشت این کارگردان، توسط نماینده ایشان اعلام شد. علت فوت آقای فورمن نامشخص است.

میلوش فورمن اواخر دهه ۷۰ میلادی، در حالی از چکسلواکی به ایالات متحده مهاجرت کرد که کار های طنز گونه او، مورد قبول حکومت شوروی نبود. تنها چند سال پس از ورود به آمریکا، اثر محبوب او با نام "دیوانه ای از قفس پرید"، با اقتباس از یک رومان و بازی جک نیکلسون، پنج جایزه اسکار را از آن خود کرد. از جمله این جوایز می توان به بهترین کارگردانی و بهترین فیلم اشاره کرد. این اثرِ آقای فورمن، او را در درجه بهترین کارگردانانی قرار داد که سعی در ساختن فیلم های بزرگ با مسائل ضدفرهنگی بودند.

"آمادِئوس" اثری دیگر از فورمن بود که با فیلم نامه نویسی پیتر شَفِر، زندگی ولفگانگ آمادئوس موتزارت(Wolfgang Amadeus Mozart) را به نمایش کشید. بار دیگر، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم، تنها بخشی از جوایز متعدد این اثر بودند.

میلوش فورمن که حال شهروند ایالات متحده بود، یکی از بالاترین لذت های ساختن فیلم آمادئوس را ، بازگشت به کشور خود برای فیلم برداری خواند. سرزمینی که در آن زمان، توسط حکومتی کمونیستی اداره می شد. او در خاطرات خود نوشته است:

" من هر کاری در زندگی ام انجام داده ام، تا برنده باشم."

آقای فورمن تنها چند سال پس از تولدش، شاهد آشفتگی های ناشی از اشغال کشورش بود. در سال ۱۹۳۹ و تنها هفت سال پس از تولدش، چکسلواکی توسط نیروهای آلمان اشغال شد. مادر او و فردی که او به عنوان پدر می شناخت، هر دو دستگیر و در نهایت، در اردوگاه های مرگِ نازی ها کشته شدند. سال های بسیار، میلوش فورمن، خود را به صورت مبهم، نیمه یهودی معرفی می کرد در حالی که والدین او برای عبادت، به کلیسا های پروتستان مراجعه می کردند.

در سال ۱۹۶۴، فیلم "پیتر سیاه" از دیگر ساخته های این کارگردان، که مشکلات کار جوانان را به نمایش می کشید، منتشر شد. تنها کمی پس از این انتشار، خانمی که در اردوگاه آشویتس با مادر آقای فورمن همراه بود، با او ارتباط برقرار کرد. این خانم به آقای فورمن در رابطه با پدر واقعی اش توضیح داد. پدر اصلی او، معماری یهودی بود که در آن زمان با مادرش در ارتباط بود. در نهایت، آقای فورمن موفق به یافتن پدر واقعی اش شد که پس از جنگ، در کشور پِرو زندگی می کرد.

میلوش فورمن به مدرسه فیلم سازی در پراگ مراجعه کرد و با ارائه ای در نمایشگاه جهانی بروسل ۱۹۵۸، توجه را به سوی خود جلب کرد. در سال ۱۹۶۵، یکی از اولین ساخته های او با نام "عشق های یک بلوند"، توانست بازخورد مناسبی از شرکت کنندگان بین المللی دریافت کند.

دو سال بعد، ساخته دیگر میلوش فورمن به نام "جشن آتش نشان ها" (The Firemen’s Ball)، با تمسخر ادارات دولتی آتش نشانی، مسئولان کشور چِک را به چالش کشید. در آن زمان آقای فورمن به دنبال موقعیت های بهتر برای ادامه کار در خارج از کشور بود.

پس از تهاجم جماهیر شوروی در آگوست ۱۹۶۸، آقای فورمن با مذاکراتی در شهر پاریس، تولید اولین فیلم هالیوودی خود را آغاز کرد. در سال ۱۹۷۱، اولین فیلم آمریکایی او با نام "فرار از خانه" توسط استدیوی یونیورسال پیکجرز(Universal Pictures) منتشر شد. بازخوردهای این فیلم بسیار ضعیف بود و در نهایت آقای فورمن ۵۰۰ دلار به استدیو بدهکار شد.

اوایل دهه ۸۰ میلادی، طبق گفته های شخص آقای فورمن، او یکی دوره افسردگی را پشت سر گذاشت. فورمن اکثر زمان خود را در هتل چلسی و منطقه منهتن می گذراند، در طی روز می خوابید و با دوستان مهاجرش معاشرت می کرد. تا آن زمان با یانا بریخووا(Jana Brejchova) و سپس با ویرا کشیلادسوا(Vera Kresadlova) ازدواج کرده بود که هر دو بازیگر بودند. همسر دوم او به همراه دو پسرش، پیتر و ماتج، در چکسلواکی زندگی می کردند. علاوه بر این دو فرزند، آقای فورمن دو پسر دیگر با نام های جیمز و اندرو، از همسر سومش، مارتینا فُرمانُوا(Martina Formanova) داشت.

آقای فورمن در خاطرات خود، از نحوه انتخاب خود به عنوان کارگردان اثر "دیوانه ای از قفس پرید" توسط مایکل داگلاس و سائول زانتز این گونه می نویسد:

"به نظر، من به عنوان کارگردان برای بودجه آن ها مناسب بودم."

ستاره این فیلم جک نیکلسون بود. اما آقای فورمن که به انتخاب بازیگر های نه چندان معروف علاقه داشت، لوئیز فلچر را به شهرت بسیاری رساند، تا جایی که جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را برای بازی در نقش یک پرستار دریافت کرد.

دو فیلم دیگر میلوش فورمن، "مو" و "رِگتایم"  در سال های ۱۹۷۹ و ۱۹۸۱، به موفقیت های کمتری دست یافتند اما اقای فورمن را در لیست فعالان مورد توجه صنعت فیلم سازی نگه داشتند. در سال ۱۹۷۸، اقای فورمن با همکاری فرانک دنیل به فعالیت در دانشگاه هنر کلمبیا پرداخت.

"آمادئوس" شاهکاری دیگر از آقای فورمن و زانتز بود که هشت جایزه اسکار را از آن خود کرد که از جمله این جوایز می توان به جایزه بهترین بازیگر مرد، بهترین فیلم و بهترین کارگردانی اشاره کرد. این فیلم، موفقیت و حرفه آقای فورمن را به بالاترین درجه خود رساند.

پنج سال پس از انتشار "آمادئوس"، آقای فورمن اقتباسی از یک رمان قرن ۱۸ با نام، "والمونت" را منتشر کرد. این فیلم با بازی کالین فِرث و آنِت بِنینگ موفقیت های لازم را به دست نیاورد. پس از این عنوان، آقای فورمن با انتشار آثار جدید، هالیوود را به چالش کشید.

"مردم در برابر لَری فلینت" عنوانی ضدقهرمانی بود که چهره ای دلسوزانه از ناشر مجله هاستلر(Hustler)، لری فلینت را به نمایش می کشید. این اثر با انتشار از سوی استدیوی کلمبیا پیکچرز(Columbia Pictures) در سال ۱۹۹۶ به موفقیت بسیاری دست یافت و به فروش ۲۰ میلیون دلاری رسید.

تنها کمی قبل از انتشار "مرد روی ماه" در سال ۱۹۹۹، میلوش فورمن، با مارتینا فُرمانُوا که همکار او در ساخت این اثر بود، ازدواج کرد. آن ها نام بازیگر های اثر خود، اَندی کافمن و جیم کَری را بر روی پسران خود گذاشتند.

عنوان بعدی آقای فورمن با نام "اشباح گویا" داستان هنرمندی در زمان فتوحات ناپلئون و شکنجه دینی اسپانیا را به نمایش می کشد. این عنوان با بازی ناتالی پورتمن و خاویر باردم، طرفداران منحصر به فردی را  در آمریکا به سوی خود جذب کرد. این عنوان به نظر اقتباسی از زندگی آقای فورمن بود؛ زندگی هنرمندی که به دلیل ریشه های یهودی اش، زندانی و شکنجه شده است.

در مصاحبه ای با روزنامه استار تریبون(Star Tribune)، میلوش فورمن از دو دلی ها و چالش های شخصیت "گویا" برای موفقیت و در عین حال، رها شدن از زنجیر سخت گفت. او در وصف گویا این چنین می گوید:

"گویا، نابود شده بین انتخاب اعتراض و سکوت است. او شجاع ترین بزدل هاست."

منبع: nytimes.com


بستن