گودار با یک کنفرانس ویدیویی با موبایل روحیه ای آنارشیستی به کن تزریق کرد :سینما - تلکسیران
گوش به زنگگوش به زنگ

گودار با یک کنفرانس ویدیویی با موبایل روحیه ای آنارشیستی به کن تزریق کرد


ژان لوک گودار، کارگردان بزرگ فرانسوی در کنفرانس خبری کن درباره فیلمش به نام "کتاب ِ تصویر" از طریق یک موبایل با خبرنگاران سخن گفت و به سؤالات مختلف آنان پاسخ داد.

شنبه ژان لوک گودار هنگامی که یکی از کنفرانس های خبری جشنواره فیلم کن را به چیزی بدل کرد که منتقدی آن را یک رخداد سینمایی شگرف نام داد، نشان داد که هنوز غافلگیر کننده بزرگی است .

کنفرانس خبری برای فیلم   کتاب ِ تصویر   در بخش رقابتی کن فرانسه،

کنفرانس خبری برای فیلم کتاب ِ تصویر در بخش رقابتی کن فرانسه، 

صبح روز بعد از اکران اول فیلم انتزاعی گودار، کتاب ِ تصویر ، این کارگردان ۸۷ ساله در تصویری روی تلفن همراه ظاهر شد و به سؤالات مختلف در مورد ژئوپلیتیک و آینده سینما گرفته تا فیلم های دگرگون سازها به کارگردانی مایکل بِی ، پاسخ گفت.

گزارشگران به صف شدند تا از طریق فیس تایم با فیلم ساز فرانسوی –سوئیسی که یکی از وی با لقب آدم افسانه ای زنده تقدیر کرد – سخن بگویند. آنان در پی این بودند که سرنخ هایی از مفهوم این فیلم را بیابند، فیلمی که مجله ورایتی آن را چنین توصیف کرد:

یک شهر فرنگ نشانه شناختی با ناب ترین ِ رنگ ها .

 کنفرانس خبری برای فیلم   کتاب ِ تصویر   در بخش رقابتی کن فرانسه،

 کنفرانس خبری برای فیلم کتاب ِ تصویر در بخش رقابتی کن فرانسه، 

گودار با نگاهی از بالای عینک فریم مشکی اش و با آن موهای سفیدش گفت:

سینما نباید آنچه را که دارد روی می دهد مثلا چیزی را که هر روز توی فیس بوک می بینید نشان دهد، بلکه باید آنچه رخ نمی دهد، آن چیزی را که شما هرگز در شبکه های اجتماعی نخواهید دید به نمایش بگذارد.

وقتی از او درباره دیدگاه دیرینه اش که فیلم ها نباید از یک آرک یا قوس روایی سنتی پیروی کنند پرسیده شد، گودار گفت:

اگر من این حرف را در آن زمان زدم، خیلی وقت پیش ها، به یک معنا در مقابل حرف اسپیلبرگ و آن جماعتی بود که می گفتند داستان باید یک آغاز، یک میانه و یک پایان داشته باشد و من هم، به شوخی گفتم: حالا نه خیلی هم با این نظم و ترتیب .

کتاب ِ تصویر سنت های سینمایی را حتی بیشتر از این می شکند. این فیلم بدون بازیگر و بدون فیلم برداری واقعی، کاملا بر تکه هایی از دیگر فیلم ها، عکس ها و پوسترهای گرفته شده از فیلم های سینمایی، خروجی های خام فیلم های خبری، حتی ویدیوهای داعش و با ساندترک یا حاشیه صوتی که غالبا در تضاد با تصاویر هستند متکی است.

مجله ورایتی در توصیف فیلم چنین نوشت:

یک حالت تداعی آزاد از کولاژی شنیداری و دیداری، انگار شبکه ام تی وی  با اثر انقلاب ۹ بیتل ها در هم آمیخته شده اند. گودار دیگر یک قصه گوی بی مخ نیست، او یک شاعر ِ صدا و تصویر است.

زمانی که گزارشگران دور موبایل آیفونی که گودار از طریق آن صحبت می کرد ازدحام کرده بودند منتقد دیلی تلگراف، روبی کالین ، در توئیتی نوشت:

این خارق العاده است.

کالین به رویترز گفت:

گمان می کنم که این جذاب ترین کنفرانس مطبوعاتی بوده که من تا حالا در آن شرکت داشته ام. هیچکس جشنواره کن را با کنفرانس های مطبوعاتی الهام بخش نمی شناسد ولی با این یکی، انسان احساس می کند با یک رویداد سینمایی غریب روبروست. آنچه همچنان در رابطه با گودار و آثارش گیراست این است که او تنها کارگردان بخش رقابتی تاکنون، و احتمالا یگانه کارگردان در تمام این فستیوال است که نمی شود درباره فیلم هایش با یک توئیت یا یک رشته توئیت، بحث کرد و نوشت.

کتاب ِ تصویر یکی از ۲۱ فیلم بخش رقابتی برای کسب جایزه نخل طلایی فستیوال کن است که روز ۱۹ می به پایان می رسد.

منبع: reuters.com